Du kommer ind ad døren, og det første der møder dig er en robot-receptionist. Robotten hilser dig velkommen og spørger, om den skal hjælpe dig med at finde vej. Lyder det vildt? Det er det ikke. Den slags robotter findes allerede, og de kan opleves til forskningens døgn den 20. april i Lyngby Storcenter. Her glæder leverandøren sig til at vise den nye teknologi frem.
– Hele idéen med at købe en robot, og det borgerne kan glæde sig til, er, at se eksempler på, hvordan robotter gør livet nemmere, siger Kian Floor Ulriksen, robotekspert og leverandør af de robotter, der kommer på besøg i Lyngby Storcenter.
Han indtager, sammen med stifter af robotvirksomheden Axson, Max Jakobsen, Madtorvet i Lyngby Storcenter d. 20. april fra 10-17.
Forskningens Døgn
- Robotterne indtager Lyngby Storcenter d. 20. april fra 10-17
- Arrangementet er gratis og vil foregå på Madtorvet. Det kræver ikke tilmelding på forhånd
- De besøgende kan interagere med robotterne, få viden om robotteknologi og blive klogere på, hvordan robotter kan se ud
- Arrangementet er en del af hele programmet for “Forskningens Døgn i Kgs. Lyngby” fra 20.-26. april. Se det fulde program HER
Selvom Max Jacobsen og Kian Floor Ulriksen er at finde i samme branche, så er der stor forskel på deres robotter.
Mens rengøringsrobotterne fra Axson er såkaldte servicerobotter, der skal levere en driftsopgave såsom et rent gulv, så skal Kian Floor Ulriksens sociale servicerobotter interagere med mennesker. Det betyder, at robotterne skal kunne tage højde for blandt andet kultur og sprog samt de omgivelser, de befinder sig i.
– Når man kommer ind i en bygning, er der nogle basale ting, man gerne vil vide. Hvor er toilettet, hvordan er reglerne i forhold til parkering, hvor sidder dem, jeg skal mødes med, og hvordan kommer jeg derhen. Der sidder typisk en receptionist, der bliver forstyrret hver gang, folk kommer ind og skal vide det. Den information ligger vi ind i robotten, så folk kan klare sig selv og føle sig godt hjulpet, forklarer Kian Floor Ulriksen.
”Der er ikke nogle mennesker, vi erstatter med robotter”
På nuværende tidspunkt er det ikke på tapetet at implementere robotterne på fast basis i Lyngby Storcenter, fortæller marketingschef i Lyngby Storcenter, Suzie Gabriely Hove. Tager man imidlertid til messe hos Danfoss eller på besøg på Lego Hotel & Conference, så har Kian Floor Ulriksens robotter fået fast arbejde. Det er dog ikke ens betydende med, at personalet er blevet skiftet ud.
– Der mangler så mange hænder, at der ikke er nogle mennesker, vi erstatter med robotter. På Legoland Hotel & Conference har de nogle højtuddannede receptionister. Dem beholder man, for de er svære at få, mens robotten får som job at få folk til at tilmelde sig Legos konkurrencer, forklarer Kian Floor Ulriksen.
Intentionen med sociale servicerobotter såvel som rengøringsrobotter er altså, at de skal frigive tid til personalet, der således kan kaste sig over mere komplekse opgaver. Samtidig peger Kian Floor Ulriksen på, at implementering af robotter også kaster nye arbejdsopgaver af sig.
– For det første skal personalet kunne sætte robotten i gang og bliver opgraderet til robotoperatører. For det andet får personalet mere tid til alt det, der er svært, og ting, der måske i hverdagen bliver skulket lidt. Alt der er svært og kræver, at man kan tænke, det skal en person lave.
Robotter prikker til kundernes nysgerrighed
For nogle bliver det måske lidt af et særsyn, når robotterne indtager Lyngby Storcenter. Men faktisk bliver det ikke første gang, når arrangementet på lørdag løber af staben. Det fortæller marketingschef i Lyngby Storcenter, Suzie Gabriely Hove.
– Det er tredje år, vi skal have besøg af servicerobotterne, og begge foregående år har været en succes, siger hun og fortsætter:
– Det prikker i den grad til kundernes nysgerrighed og spørgelyst og på den måde bliver kendskabet udbredt på en fin måde. Det bidrager til en positiv kundeoplevelse i Lyngby Storcenter, når man er her, men vi oplever også, at de kan trække kunder til. Det er en type af oplevelser, som vi generelt søger at give vores kunder. Vi søger mod at blive mere end bare shopping og det er robotterne med til, så vi glæder os til at få besøg af dem igen.
Sådan gjorde vi: Journalisten fandt arrangementet via en lokal Facebook-gruppe og interviewede derefter de kilder, der optræder i artiklen.