Ekspert ser potentialet i ny forbrugerapp

parade-in-south-beach-miami
App’en 2ndVote oplyser forbrugerne om, hvilke politiske holdninger bestemte firmaer har.
Foto:Morguefile

Ved hjælp af en ny app kan forbrugeren se, hvilke politiske holdninger firmaer som for eksempel Netflix, Burger King og British Airways har. App’en hedder 2ndVote og er udviklet med henblik på at oplyse forbrugerne om, hvad de støtter ved at handle bestemte steder eller med bestemte virksomheder.

Fakta om 2ndVote

  • Formålet med 2ndVote er, at forbrugerne kan træffe kvalificerede beslutninger på en daglig basis.
  • Firmaer får karakter på en skala fra 1 til 10 baseret på deres holdninger og økonomiske støtte til forskellige organisationer.
  • Et firma scorer højt, hvis deres politiske holdninger stemmer overens med de konservative værdier.
  • Et firma scorer lavt, hvis deres politiske holdninger er i strid med de konservative værdier.

Alexander Josiassen, der er associate professor ved Department of Marketing på CBS, ser stort potentiale i app’en.

– Det er en rigtig god idé. Jeg tror, der er nogen, der vil bruge den. Når man skal købe noget, så vil man lige se, hvad for nogle holdninger, de har, siger Alexander Josiassen, der blandt andet beskæftiger sig med forbrugeradfærd.

Læs også: Sexapps er det nye – og de er til meget mere end sex

– Forbrugerne er ikke længere tilfredse med bare at købe nogle produkter. De vil have at vide, hvem det er, der laver produkterne, og hvad for nogle holdninger de har, lyder forklaringen fra CBS-professoren.

Konceptet kan fungere i Danmark
2ndVote er udviklet af en gruppe af konservative i USA, og i sin nuværende form bedømmer app’en firmaerne ud fra deres holdninger til konservative amerikanske mærkesager som abort, homo-ægteskaber, miljøet og retten til at bære våben.

Hvis man kan få app’en til at dække nogle ting, som folk synes er vigtige, så tror jeg, der kunne være meget potentiale i den.
Alexander Josiassen, associate professor ved Department of Marketing på CBS

For eksempel scorer Google lavt og får karakteren 1 ud af 10 i punktet ”Ægteskab”, fordi Google støtter homo-ægteskaber og har doneret penge til grupper, der støtter ægteskab mellem to personer af samme køn.

Omvendt får fastfoodkæden Chick-Fil-A henholdsvis 9 og 10 på punkterne ”Abort” og ”Ægteskab”, fordi de økonomisk støtter grupper, der arbejder mod abort og homo-ægteskaber.

Læs også: Ny app giver dig dj’ens musik hjem i stuen

Ifølge Alexander Josiassen vil app’en også kunne blive aktuel i Danmark, hvis oplysningerne dækker nogle ting, som vi synes er vigtige.

– Hvis man kan få app’en til at dække nogle ting, som folk synes er vigtige, så tror jeg, der kunne være meget potentiale i den, siger Alexander Josiassen, der nævner ligestilling og forsøgsdyr som eksempler herpå.