Stor uenighed om fremtiden på Bernstorffsvej

Bernstorffsvej.
Foto: Leif Jørgensen

Bernstorffsvej er en  central vej i Gentofte, og nu er den blevet central for en stor politisk debat. Det Konservative Folkeparti, med borgmester Michael Fenger i spidsen, ønsker at plante en række træer, der skal ændre vejens udtryk. Diskussionen er blusset op i løbet af valgkampen forud for kommunalvalget.

Ét eller to spor?

I dag fungerer Bernstorffsvej som en tosporet vej i begge retninger. Dette vil Det Konservative Folkeparti lave om på, så vejen i stedet har et enkelt spor i begge retninger. Planen er, at store træer skal placeres som erstatning for et spor i hver retning. Hastighedsgrænsen skal samtidig sættes ned fra 60 km/t til 50 km/t.

Store ambitioner

For Det Konservative Folkeparti handler planen for Bernstorffsvej både om æstetik og trafik. Borgmester Michael Fenger har ikke ønsket at medvirke i et mundtligt interview, men har givet svar på mail.

– Bernstorffsvej skal have nyt liv og forvandles til en grøn, attraktiv allé, som ikke er set mage til i hovedstadsområdet. Jeg er overbevist om, at vi kan få en grøn, mindre støjende og trafiksikker Bernstorffsvej med et godt trafikflow, skriver han i sin mail.

Konsekvenser for bilisterne

Moderaternes spidskandidat til kommunalvalget i Gentofte, Klavs Holm, er kritisk.

– Hele udgangspunktet er forkert i min bog. Problemet er jo, at Bernstorffsvej er en gennemkørselsvej. Der er en masse trafik ind og ud af byen. Hvis man laver den ensporet, vil det skabe en masse kø på vejene til stor frustration for mange mennesker, siger han.

Hvis man laver den ensporet, vil det skabe en masse kø på vejene til stor frustration for mange mennesker
Klavs Holm, spidskandidat for Moderaterne i Gentofte til kommunalvalget

Læs også: Gentofte Kommune i “dialog” om ny parkeringsorden

Uenighed om prisen

Moderaterne og Det Konservative Folkeparti er uenige om økonomien i planen.

– Jeg er med på, at første fase af planen ikke er voldsomt dyr. Men projektet vil jo ikke stoppe efter første fase. Samlet set kan man altså spare op mod 170 millioner kroner ved at skrotte planen. Det er rigtig mange penge, og når planen samtidig gør hverdagen mere problematisk for en masse borgere, giver det simpelthen ingen mening at gennemføre den, siger Klavs Holm.

Så stort er beløbet ikke, ifølge Michael Fenger.

– I første fase vil vi bruge fem millioner kroner på vejindsnævring og træer, samt 10 millioner kroner på at lave fortove og cykelstier på samme vejstykke, skriver Michael Fenger i sin mail.

Uenigheden skyldes, at Michael Fenger kun regner prisen for første fase af projektet, mens Klavs Holm medregner mulige fremtidige udvidelser.

Hvis alle projektets faser gennemføres, vil det koste cirka 170 millioner kroner, hvoraf cirka to tredjedele af beløbet skyldes renovering af fortov og cykelsti. Det fremgår af en beregning fra den 27. oktober 2025 fra Forvaltningen for Klima, Miljø og Teknik i Gentofte Kommune.

Fakta om Bernstorffsvej

Anlagt i 1770.

Indeholder nogle af kommunens kendte bygninger, som Gentofte Rådhus og Helleruplund Kirke.

Hastighedsbegrænsning: 60 km/t.

Længde: 3,7 km.

Kilder: hovedstadshistorie.dk og Google Maps

Enighed om borgernes indflydelse

Det Konservative Folkeparti og Moderaterne er enige om, at borgerne skal høres og inddrages i diskussionen.

– Hvordan vi præcis gør det, har vi endnu ikke lagt os fat på, men ting som borgerhøring og spørgeskemaer kan være relevante, skriver Michael Fenger i sin mail.

– Hvis borgerne gerne vil det her, er vi selvfølgelig åbne for at lytte, siger Klavs Holm.

Navisen.dk har rakt ud til Venstre i Gentofte Kommune, men de har ikke ønsket at stille op til interview. De henviser i stedet til deres Facebook-side, hvor de har givet udtryk for, at man bør indføre en forsøgsordning, før man igangsætter projektet.

Sådan gjorde vi:

Idéen til denne artikel stammer fra journalistens research på sociale medier, hvor det hurtigt stod klart, at dette emne fylder meget i Gentofte Kommune. Kontakten med Klavs Holm er foregået via telefonopkald. Citaterne fra Michael Fenger er kommet via mail.

Leave a Reply

Your email address will not be published.