Trafikekspert: Trafikforliget er »historisk lille«

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tidligere i dag offentliggjorde regeringen og forligspartierne DF, V, LA og K en ny transportaftale. Foto: Morguefile

Den nye aftale om milliardinvesteringer i en ny Storstrømsbro og en motorvej mellem Holstebro og Herning er mindre end tidligere lignende forlig.

– Det er en historisk lille aftale og et lille trafikforlig i forhold til, hvad vi har set tidligere. Det er plastre på sårene rundt omkring, men det er ikke rigtig forebyggende og langsigtet, selvom det er betydeligt bedre end ikke at gøre noget, siger trafikforsker Niels Agerholm fra Aalborg Universitet.

Læs også: Her er indholdet i det nye trafikforlig

Prioriteringen skal dog ses i sammenhæng med regeringens milliardinvestering i den danske jernbane, mener Niels Agerholm.

– Det er vigtigt at huske på, at man lige har bevilget 27 milliarder til elektrificering og opretningen af jernbanen, som er kørt udenom trafikforliget. Det har været socialdemokratisk politik at gøre noget for jernbanen, mere end det har været borgerlig politik. Hvis man kører det udenfor, så kan man stadig sige, at man har gjort noget for vejene, men virkeligheden er jo, at en stor del har gået til jernbanen, siger han.

»Politisk skudsikkert forlig«
Når regeringen i aftalen satser på initiativer som en ny motorvej mellem Holstebro og Herning, en ny Storstrømsbro og en udbygning af Køge Bugt Motorvejen er det udtryk for en sikker strategi rent politisk, men giver ikke nødvendigvis de bedste resultater, sammenlignet men andre mere langsigtede initiativer, mener Niels Agerholm.

– Man skal selvfølgelig bygge veje og jernbaner for at løse flaskehalsproblemer, men man er nødt til også at tænke i teknologi, og hvordan vi kan bruge vores veje og vores trafik smartere, som fx roadpricing eller betaling i forhold til, hvor mange man sidder i bilen, når man kører.

De større initiativer i transportaftalen:

  • En ny Storstrømsbro
  • Motorvej mellem Holstebro og Herning
  • En ny, brugerfinansieret fjordforbindelse ved Frederikssund
  • Udbygning af Køge Bugt Motorvejen mellem Greve og Køge
  • Nyt tilslutningsanlæg til det kommende sygehus i Odense

Kilde: Transportministeriet

Men det er initiativer, der kræver en større omlægning af måden, vi tænker den danske infrastruktur. Selvom det kan være godt for vejnettet og trængslen, er det ikke initiativer, der er særlig populære rent politisk, fortæller Niels Agerholm.

– Politisk er det rigtig svært, for du ved ikke på samme måde, hvad du får for pengene. 50 km. motorvej, det er noget du kan se, måle og veje. Så en sådan aftale er mere politisk skudsikker, siger han.

Læs hele aftalen her

Bred politisk aftale
At der efter flere måneders forhandlinger nu ligger en færdig plan for, hvordan vi kommer trængslen til livs på de danske veje, er transportminister Henrik Dam Kristensen (S) dog tilfreds med.

– Jeg er glad for, at det nu er lykkedes at indgå en bred politisk aftale, som afslutter de seneste måneders forhandlinger i forligskredsen bag en grøn transportpolitik, udtaler han i en pressemeddelelse.