Sol og forår er kommet til Danmark. Det betyder, at det er blevet tid til at pleje vores tohjulede ven med en omgang forkælelse efter en hård vinter. En lang og kold vinter sætter sine spor på vores trofaste følgesvend, og derfor er det naturligvis et must, at den gøres klar til sommeren.
Nicolai Sørensen er medarbejder hos Pedalatleten ved Østerport Station. Han fremhæver de typiske problemer efter vinteren:
– De typiske problemer er rustne kæder og irrede kabler, som trænger til at blive smurt. Henover vinteren kan kablerne godt blive frosne, især hvis cyklen står meget stille. Derfor er det vigtigt at man smører dem, så det hele glider ordenligt. Det gør man med olie, for eksempel sprayolie, siger Nicolai Sørensen.
Læs også: Bilparkering bliver til cykelparkering
Især vejsaltet, der spredes, når isen indtager de danske veje i løbet af vinteren, er hårdt for cyklen.
– Det ødelægger kæderne. Det er klart dem det går mest ud over. Derfor er det vigtigt, at man renser dem og giver dem kædespray.
Vejsaltet kan også sætte sine spor i stellet, så det er vigtigt at man vasker cyklen grundigt efter vinteren.
Gode råd
Her kommer de vigtigste fokuspunkter, når cyklen skal gøres forårsklar:
Vask cyklen grundigt
Det er en god idé at vaske hele cyklen grundigt for at fjerne salt og andet snavs, der kan ødelægge cyklen. Hav især fokus på kæden. Almindeligt vand og sæbe kan bruges, men specialprodukter kan også købes. Man kan blandt andet bruge WD40 til at opløse olie, der har sneget sig over på stellet. Vær dog opmærksom på, at produktet kan være hårdt ved racercyklen.
Stram og smør kæden
Det er vigtigt, at kæden er stram. Man tjekker om kæden er tilpas stram ved at prikke lidt til den. Hvis den rykker sig mere end et par centimeter, er det nødvendigt at stramme den. En stram kæde forlænger levetiden for tandhjulet og selve kæden. Derefter smøres kæden med kædespray.
Smør gear, tandhjul og bremsekabler
Henover vinteren sætter frosten sine spor på gear, tandhjul og bremsekabler. Især cykler med udvendige gear er sårbare. Derfor er det vigtigt, at man smører de forskellige dele med for eksempel sprayolie. Her skal man være opmærksom på, at WD40 ikke er et smøremiddel, men et middel der fjerner fedt.
Smid luft i dækkene
Hvis cyklen har stået meget stille henover vinteren, er der stor chance for, at dækkene har tabt pusten. Man når meget højere topfart ved at køre på dæk der er korrekt fyldt med luft.
Til sidst har Nicolai Sørensen en opfordring til cykelejere, der oplever problemer med deres ellers nye cykler.
– Folk laver ofte den fejl, at de køber en ny cykel og kører på den i et par år uden at få den synet. Så kommer de herned og brokker sig over, at den kører ad helvedes til. Hvis man bruger sin cykel dagligt, vil jeg anbefale, at man kigger ind til syn to-tre gange om året, slutter Sørensen af.