Tryk ”JA: GRØN” eller ”NEJ: RØD”. Vi har alle stået i situationen, hvor vi skal beslutte om restauranten har gjort sig fortjent til vores drikkepenge eller ej. Fremover kommer du dog ikke til at stå over for dette valg, hvis du vælger at sætte dine fødder hos enten Jensen’s Bøfhus eller Bone’s.
Både gæster og ansatte har oplevet det som alt for direkte og anmassende, og de ansatte har følt, at det næsten er som at stå tiggergang og skulle forklare, hvordan det lige var, man skulle betale på den her terminal
Medejer af Bone’s, Jan Vinther Laursen
Hos Bone’s har man besluttet ikke at benytte denne metode, da man synes, det virker anmassende og giver et forkert signal:
– Både gæster og ansatte har oplevet det som alt for direkte og anmassende, og de ansatte har følt, at det næsten er som at stå tiggergang og skulle forklare, hvordan det lige var, man skulle betale på den her terminal, fortæller en af Bone’s restaurantkædens ejere, Jan Vinther Laursen.
Udover Bone’s har også Jensen’s Bøfhus fravalgt metoden, og forklarer i en mail til NetAvisen, at de mener, det virker anmassende for kunden at skulle tage stilling til, om de vil give drikkepenge foran tjeneren.
Tjenerne synes, det er ubehageligt
NetAvisen har besøgt ti vilkårlige restauranter i hovedstaden, og her fortalte 8 ud af 10 tjenere, at de synes det er ubehageligt at spørge kunden om drikkepenge via dankortterminalen.
De ti tjenere ønsker ikke at skrives ved navn, men fortæller blandt andet, at de ligesom de ansatte hos Bone’s føler, at det er både anmassende og pressende at bede kunden om drikkepenge.
Tre tjenere føler også, at de tigger, når de skal til at spørge om drikkepenge, og vælger derfor at trykke “nej” før kunden skal betale. På den måde når kunden slet ikke at få muligheden for at give drikkepenge.
Læs også: Voxpop: “Jeg vil selv bestemme, om jeg vil give drikkepenge”
I en voxpop, som NetAvisen har udført, viser det sig også, at over halvdelen af de adspurgte følte det anmassende og pressende, når tjeneren beder dem trykke på den grønne eller røde knap.
At kræve drikkepenge på denne måde er et resultat af den elektroniske tidsalder, vi lever i, mener formand for Horesta, Jens Zimmer Christensen, der dog også vedkender, at denne form for indkrævning af drikkepenge, kan virke anmassende for kunderne.
– Løsningen er ikke tænkt på at lægge pres på gæsterne, men vi er opmærksomme på, at nogen kan opfatte det sådan, pointerer han.
Hos Bone’s vil man aldrig benytte dankortterminalen til at få drikkepenge igen, da det ødelægger den samlede kundeoplevelse, fortæller Jan Vinther Laursen:
– Vi er der for at give gæsterne den perfekte restaurantoplevelse og en god aften, og derfor skal der ikke være nogle grænser, der bliver overskredet.