Ved kommunalvalget sidste år flød det med valgvideoer og opfordringer til vælgerne om at stemme. Men selv hvis de sjove og kreative valgvideoer vil fylde i medierne igen, vil valgdeltagelsen ikke stige sønderligt til Europa-Parlamentsvalget, mener Rasmus Tue Pedersen, der forsker i politisk kommunikation og meningsdannelse på Københavns Universitet.
1. Luxemborg: 90,8 procent
2. Belgien: 90,4 procent
3. Malta: 78,8 procent
4. Italien: 65,1 procent
5. Danmark: 59,5 procentKilde: EU-Oplysningen
– Når vi kommer tættere på valget vil kandidaterne nok gøre mere, men jeg tror ikke, at det kommer til at ændre særlig meget på stemmeprocenten, siger han.
Rasmus Tue Pedersen mener desuden ikke, at den lave valgdeltagelse er et problem i forhold i andre lande. Ved sidste Europa-Parlamentsvalg i 2009 lå stemmeprocenten på 59,5 procent og det var nok til en plads i top fem over lande med højest valgdeltagelse.
Et “anden ordensvalg”
Ved kommunalvalget sidste år prøvede man ved hjælp af kampagnen, “Tænk dig om før du ikke stemmer”, at få flere vælgere til at stemme. Det lykkedes også, og valgdeltagelsen steg med 6,1 procentpoint og kom helt op på 71,9 procent. Men en sådan kampagne er ikke noget Rasmus Tue Pedersen vurderer vil få valgdeltagelsen til at stige til Europa-Parlamentsvalget.
Læs også: Derfor skal du stemme til regionsvalget
– Det er ikke nødvendigvis realistisk at få flere til at stemme. Folk har også et liv at leve ved siden af, siger han.
Problemet med Europa-Parlamentsvalget er, ifølge Rasmus Tue Pedersen, at det for danskerne er et “anden ordensvalg”. Det betyder i bund og grund, at de fleste danskere stemmer det samme som de gør til folketingsvalget, og derfor er det, for den enkelte, mindre vigtigt at sætte sig ind i Europa-Parlament kandidaternes mærkesager.
S planlægger valgvideoer
Kun en enkelt valgvideo til Europa-Parlamentsvalget 2014 popper op, når man søger på den gigantiske videoportal YouTube. Det er Socialdemokratiets spidskandidat, Jeppe Kofod, der har hovedrollen, og ifølge webredaktøren for Socialdemokratiet, Lisbeth Kjær Larsen, er der planer om flere videoer.
– Når vi nærmer os valget, kommer der flere valgvideoer, og så kommer der også nogle mobil-videoer, siger hun.
Læs også: EU har stadig magten over børnechecken i Danmark
På trods af successen med de mange finurlige valgvideoer til kommunalvalget, er det ikke noget, der ligger på tegnebrættet hos Socialdemokraterne. Men Lisbeth Kjær Larsen kan ikke afvise, at der vil dukke nogle videoer op i den humoristiske kategori, når valgkampen rigtigt er gået i gang.