Du kommer kørende i god fart, og pludselig er der en hest. Godt du nåede at se den. Tænk, hvad der kunne være sket, hvis du ikke var opmærksom?
Formanden for Dansk Ride Forbund, Ulf Helgstrand, foreslår, at hestene skal ind på cykelstierne:
– For mig er det åbenlyst, at Lille Lise, som rider på hesten, skal være på cykelstien, frem for ude i trafikken, siger han.
Både trafikordfører Rasmus Brehn fra Socialdemokraterne og kommunikationschef for Cyklistforbundet Frits Bredal er åbne for forslaget.
Reglerne i dag
-Ifølge færdselsloven sidestilles heste og biler
-Heste skal gå i højre side af vejbanen
-Heste har ikke fortrinsret
-Man må ikke ride ride to og to
Kilde: Færdselsloven
I dag sidestiller loven heste og biler, som derfor deles om vejene.
– Jeg ser ikke heste på cykelsti som et problem, hvis det foregår ude på landet. Men det er klart, at hvis man lovgiver om det, så vil vi vide, hvad omfanget af heste er, siger Cyklistforbundets kommunikationschef, Frits Bredal.
Især landområderne oplever problemer
Der er især mange heste i landområderne. Her møder rytterne dagligt last- og personbiler i høj fart på landevejene.
På landevejene må bilerne køre 80 km/t, hvor hestene går i vejkanten. På vejen er hestene derfor de ‘bløde’ trafikanter, og det kan godt skræmme Ulf Helgstrand.
I april 2011 blev det vedtaget, at to landeveje i Jylland skulle hæve fartgrænsen til 90 km/t, i et forsøg på at minimere færdselulykker.
Den nye fartgrænse betyder, at ryttere risikerer at blive overhalet med endnu større hastighed.
Heste på cykelstierne kræver nye retningslinjer
Ulf Helgstrand foreslår, at man i et samråd med Cyklistforbundet og Trafikministeriet laver konkrete retningslinjer for heste på cykelstierne.
Det, synes Rasmus Prehn, trafikordfører hos Socialdemokraterne, er en god løsning. Han siger dog, at hvis det skal lade sig gøre, skal det undersøges nærmere:
– Man skal se, hvad der er af fordele og ulemper, og så skal det være forbundet med nogle spilleregler for, hvordan man rider på cykelstierne, siger han.
Der skal tages hensyn til de bløde trafikanter på cykelstien. Hesten bliver den hårde trafikant, og kan være farlig for de andre på cykelstien, hvis den sparker.
Ulf Helgstrand foreslår derfor et ‘ridecertifikat’, hvis man skal færdes på cykelstien, og tilføjer:
– For at det skal virke efter hensigten, skal alle ryttere følge de samme retningslinjer.