Folkeskolens pengeuge, der fandt sted med initiativ fra Finansrådet, vækker harme hos medlem af Børne- og Undervisningsudvalget i folketinget, Henning Hyllested (EL).
Pengeugen er et forsøg på at gøre folkeskoleelever mere bevidste om deres privatøkonomi. Derfor var der den 10-14 marts 2014 flere bankdirektører ude i klasserne og undervise i privatøkonomi.
– Jeg er bestemt ikke tilfreds med, at man inviterer bankdirektører ud og undervise i det her. De er jo ikke neutrale personer, og slet ikke, når vi taler privatøkonomi, hvor jeg nærmest vil betragte dem som sælgere, siger Henning Hyllested (EL).
Men hvis alternativet er, at de kunne få undervisning, der var uafhængigt af markedets interesser, så er det selvfølgelig det bedste.
Kim Valentin, direktør for Finanshuset i Fredensborg
Henning Hyllested (EL) mener i stedet, at eleverne enten bør undervises af forbrugerrådet eller folk, der sidder i gældssaneringsorganisationer og dagligt har føling med, hvad der normalt kan gå galt i en privatøkonomi.
Læs også: Rapport: Unge skal have bedre rådgivning i banken
Ovenstående holdning møder dog ikke begejstring hos undervisningsordfører for Dansk Folkeparti, Alex Ahrendtsen, som mener, at man blot skal gøre eleverne opmærksomme på bankernes interesser i den virkelige verden:
– Det er lærerne og skolens opgave, at eleverne får den viden, de skal have. Eleverne vil alligevel komme til at møde bankerne, og så længe de får undervisning i, at bankerne vil sælge et produkt, så er det fint.
Bedre end ingen undervisning
Det er svært at vurdere, hvem der bør komme og undervise folkeskoleeleverne, mener direktør for Finanshuset i Fredensborg, Kim Valentin, der udbyder uafhængig økonomisk rådgivning til privatkunder.
Han har set oplæg af bankdirektører, der efter hans vurdering var farvede af, at det var en bank, der underviste. Kim Valentin mener dog, at bankdirektører som undervisere er fint, hvis alternativet er, at der ingen undervisning er:
– Det er fint, at de får undervisning om privatøkonomi, hvis alternativet er, at de slet ikke får nogen undervisning. Men hvis alternativet er, at de kunne få undervisning, der var uafhængigt af markedets interesser, så er det selvfølgelig det bedste.
At bankerne står for undervisningen er ikke et nyt fænomen. Blandt andet har Sydbank tidligere tilbudt undervisning til udvalgte skoler i Sønderborg og Haderslev.