På bare to år er andelen af virksomheder, der bruger de sociale medier steget markant. Det fastslår en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Ledernes Hovedorganisation i samarbejde med analysebureauet YouGov. I 2012 var det kun fire ud af 10 danske virksomheder, der brugte de sociale medier. I dag figurerer seks ud af ti danske virksomheder på sociale medier som Facebook, LinkedIn og Twitter. I virksomheder med mere end 500 ansatte, er hele syv ud ti virksomheder på et af de sociale medier, viser undersøgelsen.
Læs også: Forarbejde afgør virksomheders succes på Facebook
For mange virksomheder kan tilstedeværelse på de sociale medier have mange fordele.
– Det er vigtigt for mange virksomheder at være synlige på de sociale medier. Tilstedeværelsen på de sociale medier viser sig at være vigtigere og vigtigere for virksomhederne, for det er her, man møder sine kunder. Det handler ikke altid kun om traditionel markedsføring, for mange virksomhederne ser i højere grad fordelene i at skabe værdifulde kunderelationer og dialog gennem de sociale medier, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv Janus Sandsgaard.
Kommunikationens forlængede arm
Ekstern lektor og rådgiver i sociale medier og digital strategi Astrid Haug oplever også, at virksomhederne i større grad er blevet opmærksomme på de sociale mediers mange muligheder.
– De fleste virksomheder bruger medierne som en forlænget arm af deres kommunikation. Dels kan man ramme andre målgrupper end i de trykte medier eller i TV. Samtidig kan man må gøre kunderne til medskabere, ved at de kan være med til at sprede budskabet og komme med input, sige Astrid Haug.
Hun peger på, at der er mange muligheder for at lytte til, hvad der rører sig blandt kunderne. Formår virksomheden at indgå i folks samtaler på de sociale medier, så har virksomheden relevans.
Medierne bliver brugt forskelligt
– Brugen af sociale medier kommer meget an på branchen og publikummet. For nogle virksomheder er sociale medier en direkte og ofte effektiv markedsføringskanal. For andre virksomheder handler det om at opbygge værdifulde kunderelationer. De sociale medier er en kommunikationsplatform med dialog, der giver værdi for begge parter, fastslår Janus Sandsgaard.
Flere virksomheder hopper med på bølgen
De nye tal i undersøgelsen fra Ledernes Hovedorganisation bygger på besvarelser fra 1.584 ledere hovedsageligt fra den private sektor. Social Media Manager hos Lederne Martin Launey siger i pressemeddelelsen, at undersøgelsens tal afspejler en logisk udvikling, der er sket blandt andet i takt med danskernes stigende brug af de sociale medier. I efteråret 2013 kom Dansk Erhverv frem til lignende tal i en undersøgelse, hvor organisationen undersøgte sine medlemmers brug af de sociale medier. Tallene viste blandt andet, at 74 procent brugte sociale medier til markedsføring, mens 45 procent brugte de sociale platforme til rekruttering.
Facebook er stadig favorit
Undersøgelsen fra Ledernes Hovedorganisation viser også, at næsten 80 procent af de danske virksomheder er på Facebook, mens 60 procent af virksomhederne optræder på LinkedIn. Twitter og Youtube er mindre populært blandt virksomhederne, og bliver kun brugt af 20 procent af virksomhederne. Næsten halvdelen af de adspurgte ledere har valgt at inkorporere de sociale medier i deres virksomhedsstrategi.
Den endelige undersøgelse vil blive offentliggjort i sin helhed i april.