Mange af de kinesiske turister har en dårlig serviceoplevelse i København og i de andre skandinaviske storbyer. Det viser en undersøgelse af 700 kinesiske turister, som Wonderful Copenhagen har foretaget. Det skal der rettes op på, fortæller sekretariatschef for Chinavia i Wonderful Copenhagen, Signe Jungersted. Derfor lancerer turistorganisationen nu et kursus, som skal klæde turistindustrien på til i højere grad at forstå de kinesiske turister.
– De kinesiske turister opfatter servicepersonalet som ubehøvlet, og de føler, at de bliver misforstået, fortæller hun.
Kulturelle forskelle
En af forklaringerne på misforståelserne kan findes i den sproglige barriere, men de kan også findes i andre kulturelle forskelle, forklarer Jørgen Delman, der er professor i Kinastudier ved Københavns Universitet.
– Kineserne kommer med en anden kulturel ballast og en anden måde at opfatte landet på. Serviceniveauet i vores forretninger er måske ikke på det niveau, der kræves af den her type kunder. Kineserne kommer fra en ekstrem konkurrencepræget detailkultur, hvor de er vant til at få god service. Og der tror jeg så måske, at Danmark er lidt bagud, vurderer han.
Antallet af kinesiske overnatninger i København voksede i 2013 med 33 procent, hvilket gør Kina til det procentuelt hurtigst voksende turistmarked i København.
Samtidig står kineserne for over halvdelen af al tax free-shopping i Danmark.
Kilde: Wonderful Copenhagen
Kurser til serviceindustrien
Wonderful Copenhagen står bag projektet Chinavia, der handler om at opnå større viden om kineserne og det kinesiske marked. Det drejer sig om at finde ud af, hvordan København og resten af Skandinavien bedre kan imødekomme de kinesiske turister.
Chinavia laver nu en række kurser, der skal give serviceindustrien en bedre service- og kulturforståelse, siger Signe Jungersted.
– Det, kurserne kan gøre, er at hjælpe serviceindustrien til i højere grad at forstå deres kinesiske gæster. De skal forstå, hvordan de kan ændre deres serviceprodukt en smule, så det bedre matcher de kinesiske turisters forventninger, siger hun.
Hvis man forstår sin gæst bedre, så vil man også bedre kunne forstå, hvilke behov og forventninger man selv skal imødekomme
Signe Jungersted, sekretariatschef for Chinavia i Wonderful Copenhagen
Signe Jungersted fortæller, at der udover kurserne også vil blive lavet nogle praktiske værktøjer som et online tool-kit på Wonderful Copenhagens hjemmeside. Her vil der blandt andet blive lavet relevante kinesiske skilte og velkomstbreve, som så kan downloades.
Bedre forståelse er vigtig
Ifølge kinaekspert Jørgen Delman er kurserne et godt initiativ til at øge forståelsen for de kinesiske turister.
– Hvis man gerne vil have en bedre kontakt med kineserne, så kræver det, at vi sætter os ind i det. Det er en god ide at uddanne folk og tilrettelægge vores udbud og vores service efter dem, siger han.
Læs også: Det er dejligt å være norsk – i Danmark
Signe Jungersted forklarer, at de hos Wonderful Copenhagen oplever en stor efterspørgsel på kurserne fra serviceinstitutioner, der gerne vil øge deres forståelse for de kinesiske gæster for at kunne yde en bedre service.
– Mange af hotellerne i København og Hovedstadsregionen er meget interesserede og vil gerne have deres personale med på sådan et kursus, og også flere restauranter og kulturinstitutioner har vist interesse. Fx oplever flere museer, at de får flere kinesiske gæster, men de forstår ikke helt, hvad det er, kineserne forventer og gerne vil opleve. Hvis man forstår sin gæst bedre, så vil man også bedre kunne forstå, hvilke behov og forventninger man selv skal imødekomme, siger hun.
Størst voksende turistgruppe
Jørgen Delman forklarer, at kineserne er den hurtigst voksende gruppe af turister i verden, og det skyldes, at de ikke tidligere har haft muligheden for at tage ud over Kinas grænser.
– Tidligere har det at rejse ikke rigtig været en mulighed for kineserne, men de har fået flere penge, så nu er der rigtig mange mennesker i Kina, der har appetit på at komme ud og se den store verden, forklarer han.
Læs også: Kina presser danske møbelproducenter
Kinesernes store rejselyst er noget, som man i Wonderful Copenhagen er meget opmærksom på, blandt andet gennem Chinavia. Og de nye kurser skal helst medvirke til, at kineserne får en bedre oplevelse i Danmark, så de kommer igen, siger Signe Jungersted.
– Lige nu rejser kineserne typisk for første eller anden gang til København eller andre dele af Skandinavien og Europa, og vi vil jo rigtig gerne have, at de kommer igen og bliver lidt længere. Og de kommer jo kun igen, hvis de har haft en god oplevelse og føler sig velkomne, siger hun.