Når man kommer tilbage til elbilen efter en shoppingtur på Karl Johans gate i Oslo, er batteriet gratis blevet opladt på en de mange gratis parkeringspladser til elbiler. Den politiske hjælp elbilkøbere har givet pote i Norge. Hos vores naboer i nord er der i januar og februar solgt 2.484 elbiler mod sølle 155 i Danmark.
Det er et problem, at man i Danmark har valgt at gøre det så attraktivt at køre små benzindrevne biler.
Morten Brønnum Andersen, Chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance
I Danmark har vi ellers fritaget elbiler for afgifter, men i Norge har de gjort mere. Der er elbilerne, udover afgifter, fritagende for moms, de kommer gratis med færger, og må køre i bussernes kørebaner. Salget er nu fordoblet mange år i træk, og i de første prognoser for 2014 er udsigterne gode for resten af året.
– Sidste år var markedsandelen jo 5,5 procent, og den kan godt ende på 10 procent i år, og måske også i overkant af det, forklarer klima- og miljøforsker Erik Figenbaum fra Transportøkonomisk institutt i Oslo.
I Norge drømmer de om, at elbilsalget vil forsætte med at stige. Den norske interesseorganisation Grønn Bil har en målsætning om, at der skal være 200.000 elbiler på de norske veje i 2020.
Salget vil stige i Norge og Danmark
I Danmark regner interesseorganisationen Dansk Elbil Alliance med, at elbilsalget vil stige i 2014, trods de begrænsede fordele. Men politikerne kunne gøre mere for at hjælpe elbilsalget, mener Chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance Morten Brønnum Andersen. At fjerne momsen og skabe flere gratis parkeringspladser ville naturligvis have en betydning, men det er ikke det eneste problem.
– Det er et problem, at man i Danmark har valgt at gøre det så attraktivt at køre små benzindrevne biler. Personbiler, der kører over 16 kilometer på literen, får nedsat afgiften. I dag er der stort set ingen biler, der kører under grænsen, og det går ud over salget af grønne biler herunder elbiler, siger Morten Brønnum Andersen. Og det er svært for elbiler, der typisk koster over 150.000 kroner, at konkurrere med de små benzinbiler, der koster omkring 80.000 kroner, og får nedsat afgiften.
I Norge tror Erik Figenhaum på, at salget vil fortsætte med at stige, så længe der kommer nye biler på markedet, og elbilejernes fordele ikke ændres. Men han understreger, at Norge er afhængig af vækst på det internationale elbilmarked.
– Elbiler sælger jo ikke så godt i andre lande, og hvis det internationale salg ikke tager sig op, så vil producenterne jo måske stoppe produktionen af bilerne. Norge er meget afhængig af, hvordan salget går i andre landet, siger Erik Figenhaum.
Andre årsager til begrænset salg
Markedet er gået i stå, fordi man har forsøgt at indføre nogle biler med en teknologi, der har vist sig ikke at virke
Andreas Steenberg, energi- og transportordfører for Radikale Venstre
I Danmark har man fjernet afgifterne på elbiler, men det har ikke haft nogen stor effekt på elbilsalget. Derfor skal forklaringen på det lave salgstal også findes andre steder.
– Jeg tror der er noget psykologisk som man tilsyneladende ikke kan komme henover ved at give økonomiske fordele, for det har vi jo sådan set prøvet, siger Socialdemokraternes energi- og klimaordfører Jens Joel.
Det er hans kollega, energi- og transportordfører for Radikale Venstre Andreas Steenberg, enig med ham i. Han fremhæver firmaet Better Places konkurs, da de stod for de danske batteriskiftestationer og ladestandere.
– Problemet er, at Better Places konkurs nok har betydet, at folk holder lidt igen. Markedet er gået i stå, fordi man har forsøgt at indføre nogle biler med en teknologi, der har vist sig ikke at virke, siger Andreas Steenberg.
Benzinbiler skal ikke beskattes yderligere
Andreas Steenberg tror, at elbilbranchen mistede en del tillid blandt forbrugerne, som følge af konkursen, og det er denne tillid branchen er nødt til at genopbygge. Men det kommer ikke på tale at hæve skatter og afgifter på benzinbiler.
– Vi vil gerne lave en provenuneutral omlægning af bilafgifterne. Den kunne måske tilgodese elbilerne og blive mere fordelagtige for grønne biler, men vi har ikke tænkt os hæve skatter og afgifter for danskerne, siger Andreas Steenberg
Michael Brønnum Andersen fra Dansk Elbil Alliance peger på, at også de effektive benzinbiler, er væsentligt dyrere i Norge end i Danmark. Derfor betoner han, at:
– En opdatering og modernisering af bilbeskatningen må favorisere de grønne biler. Det må blive relativt mere attraktivt for en familie at vælge en elbil.