– Jeg købte den simpelthen, fordi det er en lækker bil.
Under fødderne rører 61-årige ingeniør Niels Güntelberg let speederen, der sætter den to tons tunge Tesla i acceleration på vej mod Øresundsbroen, og ved siden af speedometeret viser en lille orange nål, hvor mange kW bilen forbruger.
Den største støjgene er vindmodstanden og de spritnye dæk, der knitrer mod asfalten. Den elektriske motor, der sender strømmen videre fra batteriet, siger ingenting.
– Der er stort set ingen service, det er jo kun dæk og bremsen, der bliver slidt. Resten klares elektronisk via wifi, hvor man henter den seneste opdatering, fuldstændig ligesom på en iPhone, siger Niels Güntelberg.
På trods af elbilens teknologiske udvikling er det stadigvæk et nicheprodukt på det danske bilmarked, men politikerne peger hellere end gerne på elbilen som en løsning på fremtidige klimaudfordringer. I hvert fald på papiret, for regeringens konkrete tiltag lader vente på sig. I 2015 udløber afgiftsfritagelsen for elbiler, men det kræver større politisk vilje , hvis elbilerne ikke skal være en sjældenhed på de danske veje, mener flere dele af den danske bilbranche, der savner en klar politisk udmelding på området.
Ikke økoideologi, men first-mover teknologi
På vej over Øresundsbroen strømmer 60’er generationens nationalsang Steppenwolfs ‘Born To Be Wild’ ud af anlægget. Men spørger man den teknikinteressede Niels Güntelberg og hans kone Connie Güntelberg, om det var miljøet, de tænkte på, da de skulle have ny bil, er svaret ligeså rent som den ikkeeksisterende udstødning på elbilen.
– Nej, det må vi jo nok erkende, at det var det ikke. Vi ville sådan set bare gerne sikre os, at vi kunne køre billigst muligt uden at være begrænset af rækkevidde, siger Connie Güntelberg.
– Jeg har regnet ud, at jeg betaler 22 øre per kørte kilometer i den her. Der er jo ingen anden bil på markedet, der har sådan en brændstoføkonomi, fortæller Niels Güntelberg, der købte sin sølvmatte Tesla Model S for kun to uger siden, og som han kører ca. 150 kilometer; hver dag.
Niels og Connie Güntelberg har meldt sig til et Guinness rekordforsøg, hvor de skal forsøge at slå rekorden i verdens længste elbilskortege over en hængebro, og denne søndag ledsages den elektriske Tesla med en masse ligesindede elbilister.
– Altså, når du kigger rundt, er det jo ikke Charlottenlund-typerne, der køber elbiler. De har nok råd til noget meget dyrere. Det er jo alle slags mennesker, der har en elbil. Men fælles for dem alle tror jeg, at det er tanken om, at man er med på en ny bølge – at man er nogle af de første, der er med på dette skift, siger Connie Güntelberg.
Politisk vilje skaber resultater i Norge
Samme skift kan man se tydeligt på de norske veje, hvor har elbilen vundet stort indpas. Her kører ca. fire procent af alle biler på elkraft, hvor under én promille af alle biler i Danmark kører på el. Det skyldes til dels en fordelagtig anskaffelsespris, men også særrettigheder på vejene, vurderer trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet.
– Når vi i Norden sammenligner elbilens udbredelse, må vi oftest kigge mod Norge, hvor elbiler både er fritaget for moms og registreringsafgift, men hvor elbilerne også kan benytte busbanerne i myldretidstrafikken og er fritaget for parkeringsafgift og road pricing.
– På den måde kan elbiler godt være et skridt mod en bæredygtig omstilling, men det er en dyr måde at nedbringe CO2 på i forhold til at satse på andre teknologier eller andre dele af transportsektoren, siger Per Homann Jespersen, der peger på, at godstransport står for 20 % af CO2 udledningen i trafikken.
Frem til august måned i år er der blevet indregistreret 670 nye elbiler, hvilket er en firdobling sammenlignet med samme periode sidste år.
I 2013 blev der i alt solgt 511 elbiler i Danmark.
Esben Pedersen, der er kommunikationschef for Tesla Motors i Norden, er glad for den ordning. Han mener, at Danmark bør følge det norske eksempel, hvis man gerne vil fremme elbilen yderligere.
– I Oslo er der opsat omkring 2000 ladestandere, fordi kommunen aktivt gik ind og støttede det. Det er et kraftigt politisk signal at sende: Vi vil det her som samfund så meget, at vi aktivt går ind og støtter det. Hvis man gerne vil have folk til at købe miljørigtige biler så er prisen et ret kraftigt parameter at skrue på, siger Esben Pedersen.
– Ny teknologi er dyr. Men vil man gerne have folk til at købe elbiler, er man nødt til at hjælpe dem på en eller anden måde. Der vil nok gå op til ti år, før teknologien er moden nok til at konkurrere på prisen. Indtil da er det op til regeringen, at beslutte hvad man vil gøre, siger han.
Savner politisk handling
Hos FDM, foreningen for danske motorejere, forholder man sig anderledes skeptisk overfor elbilen.
– På lang sigt kan elbilen helt klart være med til at gøre kørslen fri for fossile brændstoffer, men på nuværende tidspunkt er elbilen for dyr og har for begrænset rækkevidde for almindelige forbrugere, siger Louise Skov, konsulent i FDMs økonomisk-politiske sekretariat.
– Den billigste model på markedet med fastmonteret batteri, en Wolkwagen e-Up koster 190.000 kr., og med de faldende priser på mikrobiler, er elbilen ikke et særlig attraktivt alternativ. Danmark er jo det land i verden, hvor der bliver købt flest små biler i forhold til indbyggere, fordi afgiften generelt er så høj. I FDM så vi gerne, at man omlagde afgiftssystemet i en samlet reform af bilafgiften og forholdte sig energi- og teknologineutral, vurderer Louise Skov.
Elbilens skæbne afgøres i finansloven
Hvilke politiske initiativer, der skal hjælpe flere elbiler ud på vejene, afhænger af regeringens forslag til en kommende finanslov.
Enhedslisten har allerede meldt klart ud, at elbiler skal på finansloven og forsat være afgiftfritaget i 2015.
– Vi skal have fremmet udbredelsen af elbiler. Det er vi nødt til for klimaets og miljøets skyld. Derfor vil vi tage en forlængelse af afgiftsfritagelsen med som krav til finanslovforhandlingerne, siger trafikordfører Henning Hyllested (EL).
Hos SF vil man gerne gøre mere for elbilerne. Men det bliver vanskeligt at finde finanseringen til at udvide afgiftsfritagelsen yderligere.
– Man må sige, at samlet set så har vi indtil nu ikke haft stor succes med elbiler i Danmark. Slet ikke når vi for eksempel sammenligner os med Norge. Så der kan helt sikkert gøres noget for, at vi får nogle mere klimavenlige biler. Men vi anerkender, at det er en vanskelig opgave, når en reform skal være provenu-neutral, siger skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen (SF).