De mørke lokker sidder tilbagestrøget og sammen med de sorte læder støvler, de sandfarvede bukser, den hvide skjorte under den stilrene sorte pullover og det imødekommende smil er det perfekte billede af magasinet Euromans definition på en karrieremand tegnet. Selv det porcelænshvide åbne kontorlandskab, de regnbuefarvede post-it-collager, duften af kaffe og lyden af forskellige europæiske business-gloser rundt omkring i krogene passer ind i billedet.
Der er dog én ting, som bryder med CBS–stereotypen. Zaedo Musa er nemlig kun 23 år og på trods af sin unge alder, er han allerede i gang med sin tredje momsregistrerede virksomhed, W-Capital, som blandt andet udvikler applikationer til mobiltelefoner. Han er med over hele linjen i sin 11-mands store virksomhed, alt lige fra forretningsdelen og til programmering, og det selvom at han faktisk aldrig havde prøvet at programmere, før han startede virksomheden. Siden barndommen har han haft en umættelig træng til at lære sig selv nye færdigheder.
Erhvervsstyrelsens definition af en iværksætter
- En iværksætter er en person, der opstarter ny virksomhed. Iværksættere kaldes også for entreprenører.
Kilde: Erhvervsstyrelsen
– I 9. klasse besluttede jeg mig for, at jeg ville lave musik. Jeg endte med at skrive en sang til Outlandish, selvom at jeg faktisk ikke har nogle musikalske evner. Så det handlede meget om, at jeg gerne ville presse mig selv til at kunne, fortæller Zaedo Musa.
Jeg synes, at folkeskolen manglede et kreativt aspekt. Jeg mener ikke, at den gav mig mulighed for, at jeg kunne fordybe mig i nogle bestemte ting
Zaedo Musa, ung iværksætter
Vi er alle født som iværksætter
Selvom han lyder som et unikt tilfælde, så er Zaedo Musa faktisk langt fra den eneste af sin slags. De seneste tal fra Erhvervsstyrelsen viser nemlig, at 21 pct. af de iværksættere, som har startet virksomhed i år, er født i 1982 eller senere. Det skal vi være stolte af og dyrke på et langt tidligere tidspunkt, mener undervisningsordfører Annette Lind (S) og derfor har regeringen valgt at inkludere iværksætteri som en del af den nye folkeskolereform. Hun bakkes op af Martin Bayer, som er lektor, men ifølge ham er børn faktisk allerede iværksættere.
– Hvis man ser på børns kreativitet, deres opfindsomhed og innovative evner, så er de jo allerede små iværksættere, når de udvikler deres lege, forklarer Martin Bayer, lektor i pædagogik, læring og uddannelse ved Roskilde Universitet.
Siden 2010 er der sket en stigning i andelen af unge iværksættere
- I 2010 udgjorde andelen af unge iværksættere 15%
- I 2011 udgjorde andelen af unge iværksættere 16,2%
- I 2012 udgjorde andelen af unge iværksættere 18%
- I 2013 udgjorde andelen af unge iværksættere 21,4%.
Kilde: Erhvervsstyrelsen
Ifølge Martin Bayer er det faktisk den traditionelle folkeskole med stole- og tavleundervisning, som fratager børn deres fantasi og dermed også fjerner børns iværksætterevner. Det er ifølge ham derfor »paradoksalt«, at man nu vil indføre iværksætteri igen. Men han er dog ikke i tvivl om, at det er en god idé, så længe det ikke bliver et decideret fag i folkeskolen.
– Der er mange børn, som har et iværksætter-gen, men som også har svært ved at finde ud af, hvad klassisk skoleopførsel går ud på. Denne gruppe børn tror jeg slet ikke, vi får stimuleret godt nok, på den måde vi har tænkt folkeskolen før i tiden. Man kan eksempelvis se det på en stor iværksætter som Martin Thorborgs, som har klaret sig dårligt i folkeskolen. Derfor er det vigtigt, at de nye tiltag ikke bare bliver et nyt fag, så man risikerer at ødelægge forudsætningerne, som børn har for at blive iværksættere, fastslår Martin Bayer.
Zaedo Musa var heller ikke vild med sin folkeskoletid. Selvom at han klarede sig godt og fik gode karakter, mener han ikke, at den måde, som skolen var skruet sammen på, værdsatte hans iværksætterevner.
– Jeg synes, at folkeskolen manglede et kreativt aspekt. Jeg mener ikke, at den gav mig mulighed for, at jeg kunne fordybe mig i nogle bestemte ting, fortæller Zaedo Musa.
Ifølge Socialdemokraternes uddannelsesordfører, Annette Lind, er planen med den nye folkeskolereform netop at hjælpe de elever, som har brug for at fordybe sig. Derfor handler den nye heldagsskole blandt andet om at inddrage virksomhederne på en sådan måde, at de fungerer som en form for mentorer for eleverne. Men hvordan det helt konkret skal foregå, er op til skolerne selv.
– Skolerne får mulighed for at inkludere de lokale virksomheder i folkeskolen. Det kan foregå i mange fag, det handler om, at iværksætteri skal være en integreret del af fagene, da det handler om, at børnene skal lære tankegangen, forklarer Annette Lind.
Det første job
Zaedo Musas første job var hos en lokal blomsterhandler, hvor han arbejdede i en alder af 14 år, men efter eget udsagn var tiden hos blomsterhandleren en klar årsag til, at han valgte at blive selvstændig, og aldrig gad arbejde for andre igen.
– Jeg havde en chef, som jeg ikke var særlig glad for. Jeg tror, det skyldes, at jeg selv vil bestemme, hvordan tingene skal gøres. Der er nogle begrænsninger, når du arbejder for en anden. Enten kan du arbejde for dig selv, eller du kan arbejde for andre hele dit liv, siger Zaedo Musa.
Han valgte derfor kort tid efter at starte en virksomhed, hvor han ordnede naboernes haver, og det foregik på den måde, at han satte sedler op hos de lokale købmænd med sit telefonnummer på, så potentielle kunder kunne bestille en tid hos ham. Så ifølge Zaedo Musa var tiden hos blomsterhandleren ikke spildt.
– Jeg kunne jo noget, fordi jeg havde fået nogle kompetencer hos blomsterhandleren. Da jeg kunne se, at man faktisk kunne tjene penge og samtidig gøre det på sin egen måde, opdagede jeg, at det var noget, som jeg gerne ville blive ved med, forklarer Zaedo Musa.
Da Zaedo Musa var 19 år startede han sin første momsregistrerede virksomhed. Det var en webshop, hvor han solgte plejeprodukter til både mænd og kvinder. Den drev han sideløbende med, at han gik i gymnasiet. Hans næste virksomhed var et tøjfirma, hvor Zaedo Musa udførte alt selv lige fra design, salg og til kontakt med kunderne. Hver gang Zaedo Musa beslutter sig for at starte en ny virksomhed, er der altid nogle konkrete ting, som han gør sig klar inden.
– Jeg plejer at starte med definere min idé. Derefter undersøger jeg, hvor man kan få den hjælp, som man har brug for. I dag findes der mange steder, hvor du kan få hjælp både økonomisk, i forhold til sparring og udvikling. Så ”let” er det faktisk efter min mening, siger Zaedo Musa.