Producenterne af tv-fladskærme har længe forsøgt at overbevise os om, at skærme, der kan vise 3D, er vejen frem. Nu får de følgeskab af nogle af de største mobilproducenter. Både LG, Samsung og senest HTC har lanceret mobiler, hvor man uden de kiksede briller kan opleve 3D-effekt på sin mobil.
Men ifølge John G. Pedersen, som er chefredaktør på mobilsiden.dk, er 3D blot en midlertidig dille, som mest af alt er skabt af mobilproducenterne selv. Sådan lyder udmeldingen også fra ansvarshavende udgiver på mobil.nu Brian Dixen.
»Jeg tror helt bestemt, at der er tale om en kort dille. Jeg har meget svært ved at se, at det med 3D er noget, som vi vil se dominere mobilmarkedet de næste par år,« siger Brian Dixen.
Hvad skal vi med 3D?
Selvom 3D-funktionen umiddelbart kan virke smart og som det næste store must-have for mobilentusiaster verden over, så er det helt grundlæggende problem, at det ikke er noget, forbrugerne efterspørger. Både John G. Pedersen og Brian Dixen vurderer, at hvis forbrugerne skal vælge mellem 3D og for eksempel bedre indbyggede kameraer, så vil valget også i fremtiden falde på et bedre kamera.
»Problemet er, at det slet ikke er noget, som forbrugerne efterspørger. Det er måske sjovt med 3D første gang, man prøver det, men så er det også det,« siger John G. Pedersen.
Droppet af TDC
Et tydeligt tegn på at 3D ikke er andet end en midlertidig gimmick er, at TDC har valgt helt at droppe at tage LG’s nye 3D-mobil ind i deres sortiment. Mobilen kan både vise og optage video i 3D, men det har ikke været nok til, at TDC har vurderet, at mobilen ville blive et salgshit i ude i butikkerne.
»Vi tror simpelthen ikke på 3D i mobiler. Det er ikke noget, forbrugerne vil have. Vi har fået meget få henvendelser omkring mobilen, så vi overvejer, om vi måske skal købe et meget begrænset parti, men det er slet ikke sikkert endnu,« siger Rune Fick Hansen fra TDC Pivat.
Ifølge John G. Pedersen vil der altid være et lille nichepublikum til de fleste typer mobiler, men det er det brede, kommercielle marked, som i sidste ende bestemmer, om den enkelte mobil kommer til salg i butikkerne.
»Der vil altid være et nichepublikum til den slags mobiler, men hos det brede mainstreampublikum er der simpelthen ikke nogen købelyst, og så kan det ikke betale sig at satse på den type funktion,« konstaterer John G. Pedersen.
Senest har taiwanske HTC lanceret deres bud på en 3D-mobil ved navn HTC EVO 3D. Indtil videre kan forbrugerne i blandt andet USA prøve kræfter med 3D-effekten. På nettet svirrer der dog rygter om, at mobilen også snart vil blive tilgængelig på det nordiske marked.
Læs mere:
Ekspert: Her er Apples hemmelighed
Find de billigste flybilletter på mobilen