‘Københavnerne stjæler Frederiksberg-borgernes parkeringspladser’. Sådan har flere overskrifter i diverse medier set ud i de seneste måneder. Og parkeringskrigen mellem de to kommuner raser stadigvæk. Nu har Frederiksberg Kommune hævet priserne på parkeringen for at drive københavnerne tilbage i egen fold.
-Det er fint, at Frederiksberg sætter prisen på parkeringen op, siger Per Homann, som er trafikforsker på Roskilde Universitet.
–Men det vil ikke løse det overordnede problem, som er, at der altid vil mangle parkeringspladser i en storby.
Stop piberiet
Per Homann efterlyser en holdningsændring hos Frederiksbergs bilister.
-De skal holde op med at pibe over, at de ’onde’ københavnere ’stjæler’ deres p-plads og i stedet acceptere, at de er en del af en storby og et turistmål og derfor må forvente, at mange parkerer på Frederiksberg.
Han mener desuden, at billisterne i både Frederiksberg og København skal holde op med at tænke på det at have bil som en rettighed.
-Jeg mener, at man skal betale for at udnytte det gode, det er at have en bil.
Men det er ikke alle, der deler Per Homanns overbevisning om bare at acceptere, at der ikke er nok parkeringspladser i København og Frederiksberg.
Problemet er københavnerne
Nicolaj Bøgh (K), som er medlem af by- og miljøudvalget i Frederiksberg mener, at det er fuldt berettiget at klage over københavnernes brug af p-pladser i Frederiksberg Kommune. Han forklarer nemlig, at 25 procent af de parkerende i Frederiksberg Kommune er udefrakommende.
-Vi ved, at der er mange københavnere, der parkerer hos os. Det er ikke rimeligt.
Hvordan kan i vide om det er Københavnere eller folk fra f.eks. Holbæk, der parkerer hos jer?
-Det kan vi egentlig heller ikke. Men der er mange eksempler på klager over, at københavnere tager vores parkeringspladser. Det er i medierne hele tiden.
Nicolaj Bøgh mener, at problemet går ud over borgerne på Frederiksberg, der ikke kan finde parkeringspladser nok. Ved at have særlige boliglicenser kan Frederiksbergborgere undgå at skulle betale en højere parkeringstakst.
-Det er de udefrakommende, der skal betale den højere pris. Når københavnerne kender de nye regler, vil de forhåbentlige tage tilbage til København.
Parkering i 2015
Indtil videre bibeholdes de to gratis-timer i Frederiksberg, men det diskuteres, om man skal gøre hele Frederiksberg til betalingszone
De nye parkeringsregler træder i kraft 1. april 2015
Prisen for parkering i Frederiksberg pr. døgn fra 2015 er op til 75 kr.
Man kan fortsat købe boliglicens til 150 kr.
Kilde: Frederiksberg Kommune
Forhøjede priser ændrer intet
Per Homann mener ikke, at det vil nytte at skyde p-priserne i vejret. Han er også uenig i, at det er københavnerne, der presser Frederiksberg til prisændringerne.
-”De onde i København tager vores parkering, og så vi må også sætte parkeringsprisen op”. Det er at skyde skylden på København. Det der med at sætte prisen op på parkeringen er ikke smart.
Det skal være dyrt i byerne
Per Homann mener også, at der bør være forskel på parkeringstaksten i de små og store byer.
-I de små byer skal det ikke koste noget, men i København, hvor der er mange, og vi gerne vil have bilerne væk fra gaderne, skal det være dyrt. Der findes ingen rigtig og retfærdig løsning på det her.
Han tilføjer.
-Hvorfor skal det være billigt at parkere, fordi man bor i København? Man kunne bruge pladsen på meget andet fornuftigt.