Fremover er det ikke længere kun ældre mennesker og folk med skavanker, som hopper op på de moderne el-cykler.
Nu er man også begyndt at få el-cykler ind i sportens verden.
Sådan lyder meldingen fra en række cykeleksperter.
– Det startede med at være til ældre mennesker, men det er det ikke kun længere. Nu tager sportsfolk imod det med kyshånd, siger medarbejder Mikkel Kristensen fra Webike Megastore Aarhus.
El-mountainbikes
Flere cykelforhandlere er begyndt at sælge eldrevne mountainbikes.
– Det er til fordel for folk, som tidligere har kørt på højt niveau, og som fortsat vil køre på samme niveau, selvom formen skrumper, siger forhandler Nicolai Karlsen fra Rex Cykler.
Hos Webike Megastore i Aarhus overvejer man stadig at få de smarte el-cykler ind i sportsverdenen, da det også vil give nogle sociale fordele.
– Hvis en mand og kone vil køre sammen, så kan konen følge med, siger medarbejder Mikkel Kristensen fra Webike Megastor og griner.
Eldrevne sportscykler er på vej frem
Hos MTB i Klampenborg er de eldrevne sportscykler særligt efterspurgt, og man er derfor begyndt at sælge motionscykler med et mere sporty look, men på ordre. Her sælger de blandt andet herremodellen Neo Cross.
De eldrevne motionscykler kan købes her.
– Det er en mulighed for at komme ud til en bruger, som ikke vil begive sig ud i skoven på en almindelig cykel. Derfor har man mulighed for at køre på de brede dæk i skoven. Den eldrevne sportscykel assisterer på seks forskellige niveauer, der fungerer som gear på en almindelig cykel, siger Tobias Hansen fra MTB-tours.
Ifølge medarbejder Mikkel Kristensen fra Webike Megastore, var der ved cykelmessen i Vejle tidligere på måneden næsten kun udstillet el-cykler.
– Eldrevne mountainbikes bliver brugt mere og mere. Så det kommer fremadrettet, siger han.
Dog påpeger Mikkel Kristensen, at mountainbikesne på el ikke er en god idé til konkurrence og professionelt motionsløb.
El-cyklens omkostninger
Men el-sportscyklerne kræver store omkostninger.
– Det er en motionscykel, folk har besluttet sig for at købe, inden de køber den. Den koster 19.000 kroner, men det kommer til at sælge bedre i fremtiden, fordi den offentlige transport ikke er særlig pålidelig, siger Tobias Hansen fra MTB-Tours.
Foruden el-cyklen er driftsomkostningerne også højere. Batteriet skal indimellem udskiftes, og det er dyrt at få den lavet, da det er de færreste cykelmekanikere, som er uddannet i el.
Det er derfor de dyre priser, som gør, at der ikke er flere, der køber cyklerne.
– Når prisen på de elektroniske dele kommer længere ned, så vil el-cyklerne være med. Det er prisen det afhænger af lige nu, siger forhandler Tayeb Draikia fra Heino Cykler Brøndby.
Flere kendte cykelmærker er allerede begyndt at markedsføre de eldrevne sportscykler, hvilket gør det til et mindre nicheprodukt.