Hen over efteråret er flere af de københavnske buslinjer i udbud. Det betyder, at firmaer kan byde ind for at få driften, og at der nu er mulighed for at påvirke, hvilke bustyper, der skal tranportere københavnerne rundt de næste mange år.
Hvis det stod til Arriva, som blandt andet kører buslinjerne 3a og 6a for Movia i København, skulle alle de københavnske busser udskiftes med gasbusser. Det fortæller Jan Crone, som er business developer i Arriva.
– Hvis man skal kigge på et grønt alternativ til dieselbusser i de næste fire til fem år, må det være gasbusser, som er en velkendt teknologi. Gasbusserne kører allerede både i Gladsaxe, Holstebro og tre styks på linje 6a i København, fortæller Jan Crone.
Gasbusser larmer mindre en dieselbusser. Og i stedet for at køre på diesel kan gasbusser både køre på naturgas, som er et fossilt brændsel, der hentes nede i jorden, og biogas, som kan produceres af fødevareaffald eller gylle.
LÆS OGSÅ Hovedstadens højtuddannede cykler med førertrøjen
Jan Crone har for nylig været på besøg på Amagerforbrændingen i København, og det underbyggede hans ønske om, at vi burde skifte til gasbusser.
– De fortalte, at de brænder så meget fødevareaffald af, at det vil kunne drive 2000 gasbusser. Det er dobbelt så mange busser, som der kører i København i dag, siger Jan Crone.
Han fortæller, at de i Odense allerede er begyndt at satse på gasbusser.
– I Odense vil de have 40 gasbusser fra næste år, og frem til letbanen kommer i 2020, vil de udfase de andre dieselbusser. Det håber jeg også kommer til at ske i København, siger Jan Crone.
Det gælder jo om at komme over til eldreven transport på sigt, men det koster også meget.
Niels Bjerrum, professor
Niels Bjerrum, professor på DTU Energikonvertering, bakker Jan Crone op i, at gasbussen er en god løsning i forhold til dieselbussen.
– Gasbusser med naturgas mindsker udledningen af co2 og partikler i forhold til dieselbusser. Men det bedste vil selvfølgelig være, hvis busserne kan køre på biogas, som helt fjerner co2-udslippet, og som samtidig mindsker partikel-udledningen endnu mere, forklarer Niels Bjerrum
Han understreger dog, at det er begrænset, hvor meget biogas, vi kan producere. Derfor vil det på længere sigt være mest fordelagtigt i forhold til miljøet at overgå til en el-løsning.
– Det gælder jo om at komme over til eldreven transport på sigt, men det koster også meget. Problemet ved at satse på gasbusser nu er, at når alle er tilbageholdne med at satse på el, så udvikles teknologien ikke hurtigt nok, fortæller Niels Bjerrum.
Hybridbusser er for dyre
Movia, som driver bustrafikken i København, har kørt flere forsøg med alternative bustyper. Men hverken elbusser eller hybridbusser har endnu slået dieselbusserne. Det fortæller Joachim Reinhard Danchell, som er specialkonsulent i miljø hos Movia.
Den seneste test af hybridbusser viste, at de ikke reducerede co2-niveauet betydeligt i forhold til, hvor dyre de er.
– Den ene type hybridbus fra MAN, som vi testede, reducerede co2-udslippet meget lidt, og den var meget dyr. Den anden type fra Volvo havde en vis reduktion, men den var ikke stor nok til at modsvare den ekstra omkostning, som bussen koster i indkøb, fortæller Joachim Reinhard Danchell.
LÆS OGSÅ Busforsøg i 4A giver flere snydere
Movia er i stedet begyndt at teste to kinesiske elbusser i København.
– Vi har ikke planer om at teste flere hybridbusser. I stedet er vi begyndt at teste elbusser på linjerne 12 og 40 i København. Indtil videre kører de kinesiske elbusser godt og stabilt, men det er for tidligt at sige, om det bliver løsningen på kort sigt, siger Joachim Reinhard Danchell.
Jan Crone fra Arriva har også fulgt den første test af elbussen. Selvom de kører stabilt, mener han, at elbusserne stadig har store udfordringer.
– Vores erfaringer med elbusser er, at de er meget dyre. De koster cirka dobbelt så meget som en dieselbus. Derudover er de cirka fem tons tungere end dieselbusser på grund af, at de kører rundt med store batterier, fortæller Jan Crone.
Fremtidens bustype er uklar
Joachim Reinhard Danchell fra Movia er ikke afklaret med, hvilken bustype, der skal vinde racet endnu.
– Det er svært at vurdere, hvilken bustype, der bliver den førende på kort sigt. Operatørerne indsamler hele tiden erfaringer på alle deres ruter og kommer nogle gange med nogle nye spændende løsninger. Men på lang sigt er løsningen formentlig elbusser, siger han.
Først når efterårets forhandlinger er færdige, bliver det klart, hvilken bustype, der skal transportere københavnerne rundt i hovedstaden.