En god idé. Sådan lyder det fra SF om en bus, som kan køre på affald.
‘Bio-Bussen’, som er dens rigtige navn, har plads til 40 personer og kører på biomethan-gas, vil anvende afføring og køkkenaffald fra mere end 32.000 husstande langs den 24 km lange rute i England. Forskere er delte, når de skal vurdere biobussens potentiale.
‘Lortebussen’, som første gang blev vist frem i Bristol i efteråret, kan køre omkring 300 kilometer på én tank gas, hvilket svarer til det årlige affald fra fem personer.
Men i Danmark er man mere lunken overfor idéen, og fra Transportministeriets side har man ingen konkrete planer om at indsætte bio-bussen i drift. I stedet har man i Transportministeriet valgt at afsætte 14 mio. kr til at fremme el-busser i lokale trafikselskaber i perioden 2015-2017.
I SF synes man, det er en god idé med biogas, og mener, at det kun er et spørgsmål om tid, før biogassen bliver implementeret i transportsektoren.
– Vi synes, det er en rigtig god idé at bruge biogas også til transport. Det er helt klart, at biogas er på vej i transportsektoren. Og det støtter vi også op om, siger Lisbeth Bech Poulsen, miljøordfører i SF.
SF vil dog ikke gøre noget aktivt for fremme de nye biobusser herhjemme:
– Vi har gjort en del igennem årene, og nu er der noget markedsmodning, som skal til. Men det kommer helt sikker inden for kort tid.
Det, at man kan bruge det lokale affald til lokal transport, er jo genialt. Både som teknologi, men også symbolsk og politisk, siger han.
John Andersen, proffessor ved Roskilde Universitet
Forsker: Genial idé
John Andersen, professor ved Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring på Roskilde Universitet, forsker blandt andet i miljø og transport, mener, at ‘biobussen’ er en rigtig god idé.
– Det, at man kan bruge det lokale affald til lokal transport, er jo genialt. Både som teknologi, men også symbolsk og politisk, siger han.
Thomas Budde Christensen, lektor på Roskilde Universitet, hvor han forsker i miljø, naturrescourser og trafik, mener også, at det er en god idé med biogas, men er mere forbeholden overfor den konkrete ‘biobus’.
– Jeg tror helt klart, at biogas er vejen frem, men jeg er lidt mere skeptisk overfor, om det er en god idé indenfor denne del af transportsektoren. Der, hvor man skal bruge biogassen, er til langdistancetransport. Tung langdistancetransport – fordi det er der, man ikke har så mange andre muligheder, forklarer han.
Men John Andersen mener, at projektet også kan have et symbolsk potentiale som en miljøpolitisk forankring i den bredere befolkning.
– Det er jo en stor gevinst, at man kan gøre grøn omstilling til et folkeligt projekt. Den her bevidsthed om, at vores lokale resourcer kan bruges på en anden måde – fra skrald til CO2-fri luft, siger han.
I SF støtter man også biogas til den større transportsektor.
– Vi støtter fuldkommen op om, at biogas til de store kørertøjer er på markedet inden længe. Det er noget, vi har arbejdet på længe, siger Lisbeth Bech Poulsen, miljøordfører i SF.
El-busser frem for bio-busser
Ifølge Trafikstyrelsen skal de 14 mio. kroner, som bliver afsat i perioden 2015-2017 bruges til at fremme anvendelsen af elbusser i lokale trafikselskaber.
– El-busser har i dag en rækkevidde og funktionalitet, som gør dem egnede til almindelig bybusdrift. Herudover er der for længere ruter mulighed for at anvende plug-in-hybridbusser. Busdriften har hermed potentiale for i stort omfang at blive elektrificeret, skriver Klima-, Energi- og Bygningsministeriet i en pressemeddelse.
Dette er ifølge Thomas Budde Christensen en god idé. Han mener ikke, at det britiske tiltag er særligt langsigtet, og ser også gerne, at man benytter el til den lokale bus-trafik.
– Jeg synes, man skal løfte blikket en lille smule og så kigge lidt mere strategisk i forhold til den måde, vi udnytter vores bioresourcer på. Fordi det er begrænset med resourcer, vi har til rådighed, og hvis man bruger dem i alle mulige sammenhænge, hvor der eksisterer alternativer, så risikerer man ikke at have dem dér, hvor det er absolut nødvendigt, siger han.