Fra næste uge er der ekstra fokus på unge iværksættere, når Fonden for Entreprenørskab og Erhvervsstyrelsen skyder Global Entrepreneurship Week i gang.
For det er vigtigt, at de unge oplyses om iværksætterbranchen, så de ikke tror, at iværksætterlivet er noget fjernt og farligt, mener Christian Vintergaard CEO i Fonden for Entreprenørskab. Han understreger, at de unge skal springe ud i erhvervslivet, hvis de får en god idé. Selv små idéer kan være startskuddet til noget stort, siger han.
– Man behøver ikke vente på den store idé som eksempelvis Twitter og Facebook. Man skal springe ud i det, hvis muligheden er der, siger han.
Læs også: Udsatte unge starter mikrovirksomheder
Christian Vintergaard mener, at unge bør tænke sig selv som iværksættere, for at kunne tage et aktivt valg om, i hvilken retning deres arbejdsliv skal gå.
– I dag tænker mange unge sig selv udelukkende som lønmodtagere. De unge bør ikke tænke deres karriere som ensporet, men bør i stedet åbne op for muligheden for, at de kan blive selvstændige, siger han.
Entreprenørskab skal på skoleskemaet
Global Entrepreneurship Week afholder i løbet af ugen forskellige iværksætteraktiviteter rundt i hele landet. Mange af aktiviteterne foregår på folkeskoler, gymnasier og universiteter, da de arbejder for, at iværksætteri skal være en del af skoleskemaet. Christian Vintergaard ser positivt på det, da han netop mener, at det vil give de unge et bedre fundament til at starte deres egen virksomhed.
– Når unge bliver introduceret og undervist i iværksætteri, kan det give de unge mere blod på tanden til at springe ud i det. Undervisningen kan hjælpe med at fange nogle af de unge, der opfatter iværksætteri som noget meget fjernt fra dem selv, siger han.
De unge har mindre at miste
22-årige tatovør, kunstner og indehaver af tøjvirksomheden Animalistic, Louise Hylland, er en af de unge, der har valgt at blive selvstændig. For Louise Hylland var det noget så usædvanligt som en tegning af en kat, der blev indgangsvinklen til at gå iværksættervejen.
– Jeg sprang ud i det meget spontant. Jeg sad oprindeligt og arbejdede på et tatoveringsdesign, da jeg pludselig fik idéen til at trykke det på tøj. Jeg startede med at bestille en kasket til mig selv, og så gik det hurtigt derfra, siger hun.
Louise Hylland har i dag stor succes med tøjvirksomheden Animalistic, der i løbet af det første leveår er blevet et udbredt tøjmærke båret af flere danske musikere som Joey Moe, Brandon Beal og Clemens.
Læs også: Ung iværksætter har mange bolde i luften
Ifølge Christian Vintergaard er en af årsagerne til, at de unge mennesker skal springe ud i iværksætterlivet, at de unge ofte har mindre at tabe en ældre mennesker.
– Unge mennesker har oftest endnu ikke forpligtelser som børn og bolig. Det betyder, at de ikke har de samme udgifter, der skal dækkes. Og det giver dem større frihed til at kaste sig ud i iværksætteriet, siger han.