21.000 københavnere kan nu køre rundt i en ny form for delebil. De har nemlig tilmeldt sig et bybilskoncept kaldet DriveNow, hvor man med 400 eldrevne BMW i3-biler kan køre for 3,95 kroner i minuttet med enten et rejsekort eller et kundekort og parkere frit inden for Københavnsområdet, oplyser Arriva.
DriveNow er skabt af BMW Group og Sixt ASE og er i Danmark etableret som en franchise-forretning opereret af Arriva Danmark, og bilerne har været tilgængelige i København siden september i år.
– Det er praktisk, fordi man ikke selv skal stå for besværlige ting som for eksempel vedligeholdelse og forsikring. På den måde gør det hverdagen lettere ved ikke at eje ting, men blot at have adgang til dem
Klaus Æ. Mogensen, seniorforsker ved konsulentfirmaet Instituttet for Fremtidsforskning.
Hos Arriva er de meget tilfredse, men også overraskede over den store interesse for deres nye delebilskoncept og erkender, at interessen har givet en lidt hård opstart, som har resulteret i lang ventetid for nogle kunder på grund af tekniske problemer.
– I opstartsfasen var der rigtig mange, der registrerede sig samtidig. Vi oplevede en stor tilstrømning af kunder, derfor oplevede vi lidt udfordringer i opstartsfasen, fortæller Morten Nissum Larsen, pressemedarbejder hos Arriva.
Tog bilen hjem i stedet for cyklen
August Septimius Krogh er en af dem, der har prøvet DriveNow-bilerne. Han blev grebet af den gratis indmeldelse i starten af september og har nu brugt bybilen fem-seks gange, fordi han er vild med den bekvemmelighed, som delebilen indebærer.
– Da jeg skulle hjem fra arbejde, regnede det. Så i stedet for at tage cyklen, tog jeg bilen, som stod lige ude foran, siger August Septimius Krogh, der er tjener på en café på Frederiksberg i København.
Ikke nok med, at det er et godt alternativ til at eje sin egen bil, påpeger August Septimius Krogh, at det er et plus, at de er mere miljøvenlige end de almindelige biler, som fylder trafikken og er meget nemme at bruge.
– Jeg synes, det er et enormt fedt initiativ, fordi DriveNow er eldrevet. Der er også mange af dem, så de er let tilgængelige, og det hjælper rejsekortfunktionen især også på, siger August Septimius Krogh.
Nemmere at leje end at eje
Deleøkonomi, hvor privatpersoner køber eller lejer produkter eller tjenesteydelser af hinanden, er blevet mere almindeligt i hverdagen.
Læs også: Delebiler hitter i danske storbyer
Seniorforsker ved konsulentfirmaet Instituttet for Fremtidsforskning, Klaus Æ. Mogensen, mener, at det er en tendens, som Danmark kommer til at opleve meget mere fremover, fordi man kan spare penge og ressourcer.
– Det er praktisk, fordi man ikke selv skal stå for besværlige ting som for eksempel vedligeholdelse og forsikring. På den måde gør det hverdagen lettere ved ikke at eje ting, men blot at have adgang til dem, siger Klaus Æ. Mogensen, seniorforsker ved konsulentfirmaet Instituttet for Fremtidsforskning.
Fakta om DriveNow-biler
- Du kan via din telefon, tablet eller computer finde den nærmeste ledige bil og reservere den i 15 minutter gratis.
- Bilerne kan køres derhen, hvor du ønsker. Det er dog kun muligt at afslutte rejsen inden for operationsområdet – dvs. København, Tårnby og Frederiksberg.
- Du betaler for de minutter, du kører. Det koster 3,95 kroner i minuttet.
- Mens bilen er din, koster parkering 2,5 kroner i minuttet uden for operationsområdet.
- Parkering inden for operationsområdet er gratis, og bilen må parkeres på alle offentlige veje, så længe den er lovligt parkeret.
- I minuttaksten er forsikring, strøm, parkering og rengøring inkluderet.
- Der er en selvrisiko på 5.000 kroner.
- DriveNow kører også i Berlin, Hamborg, München, Düsseldorf, Køln, Wien, Stockholm og London.
Kilde: Arriva
”Livet er lettere, billigere og bedre”
Claus Skytte, der har skrevet to bøger om deleøkonomi, mener, at popularitet blandt DriveNow-brugerne skyldes, at delekonceptet gør livet lettere, billigere og bedre for dem, der ikke har bil.
– Nu behøver man ikke at købe en BMW for at køre i den, men kan bare kan gå ned på gaden og hente den og køre for cirka tre kroner i minuttet. Det har man ikke kunnet tidligere, men nu er der kommet en helt ny mulighed, siger Claus Skytte.
Læs også: Bilen bliver kollektiv i fremtidens Danmark
Han tror, DriveNow-bilerne er kommet for at blive, og at det fremadrettet vil blive mere almindeligt at dele biler.
– Vi deler i forvejen så meget med hinanden. Vi har været vant til, at det er gennem skatten, at vi deler ting med hinanden, men nu begynder vi også at få de her deleteknologier som vores smartphones, som giver os overblik over, hvor den nærmeste lejlighed, der kan lejes eller bil, der kan deles, er, siger Claus Skytte.
Hos Arriva er målet at forbedre den kollektive trafik i København og omegn, og på sigt vil Arriva gerne sende flere biler på gaden.