Hvis du har cyklet rundt ved de danske statsveje, er du muligvis stødt på et skilt, der har ladet dig svinge til højre for rødt – selvom det normalt uden skiltningen ville være en ulovlig handling, der ifølge politiets bødetakster kunne koste dig helt op til 1000 kr.
Disse lovlige, røde højresving kan du takke Vejdirektoratet for, der som del af Transportministeriet står for statsvejnettet.
Vejdirektoratet har nemlig fra 2013 til udgangen af 2015 lavet en national forsøgsordning med at lade cyklister svinge til højre for rødt på udvalgte statsvejskryds. 33 steder i det danske land er der således blevet sat skilte op i lystavlerne på de udvalgte kryds, der fortæller, at cyklister er undtaget lysreguleringen ved højresving.
Hvordan er forsøget så gået?
Disse skilte, der lader cyklisterne svinge rødt til højre, står der endnu. For netop nu sidder Vejdirektoratet og evaluerer på forsøget. Faktisk får cykeldanskerne meget snart at vide, hvorvidt de kan få lov til at blive ved med disse røde højresving.
– Vi er lige inden en offentliggørelse af evalueringen, så jeg må ikke fortælle så meget om det, fortæller Winnie Hansen, der er fagkoordinator for Vejdirektoratet. Hun vil heller ikke afsløre den præcise dato for offentliggørelsen.
Dog kan Jan Thrane, der er presseansvarlig hos Cyklistforbundet, som er en interesseorganisation for Danmarks cyklister, tilføje lidt:
– De erfaringer, vi har hørt fra forsøget, som Vejdirektoratet er i gang med, er, at det går fint, og at det er noget, der er en fremtid i.
Læs også: Kampagne får unge til at køre med cykelhjelm
Torben Jørgensen, der er formand for Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune, der har at gøre med trafikken, har hørt de samme fugle pippe.
– De tilbagemeldinger fra forvaltningen (Teknisk Forvaltning, der administrerer Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune, red.), vi har fået, er, at Vejdirektoratets forsøgsordning har kørt rigtig godt.
Jan Thrane fra Cyklistforbundet kan slet ikke forestille sig, at vi ikke får flere lovlige højresving.
– Jeg tror helt sikkert, det er noget, vi kommer til at se mere af i Danmark, også specielt nu hvor man bliver lidt klogere på det og får noget data til at underbygge vores formodning om, at det er en god idé, siger Cyklistforbundets Jan Thrane.
Før musen over nedenstående kort for at se, hvor Vejdirektoratets 33 forsøg med højresving for rødt for cyklister ligger. Artiklen fortsætter efter kortet.
Cyklistforbundet vil have flere lovlige højresving
I Cyklistforbundet er man meget positivt stillet over for Vejdirektoratets forsøgsordning med at lade cyklister svinge til højre for rødt. De mener, at det er sådanne tiltag, der får flere ud på cykelstierne.
– Jeg tror, der kommer til at blive rigtig gode erfaringer med det. For det er en meget naturlig ting at gøre som cyklist. Det er også tilladt i mange andre lande, og fodgængerne har jo rødt, så de fleste steder vil der overhovedet ikke være nogle problemer i, at cyklisterne svinger til højre, forklarer Jan Thrane.
Læs også: Mangel på ferieidé? Her er 9 oplagte cykelbyer
Hos Cyklistforbundet håber de, at et af resultaterne af forsøgsordningen bliver, at der kommer flere steder, hvor cyklister fremover må dreje til højre for rødt, fordi det netop kan lade sig gøre rigtig mange steder. Det samme ønske har de i Roskilde Kommune.
– Vi vil gerne have flere steder, hvor vi kan få sat nogle flere op af de her muligheder med højresving tilladt, selv om der er rødt lys, så flere kan få glæde af det, forklarer Torben Jørgen, formanden for Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune.
Hos Cyklistforbundet håber de netop også, at disse flere steder med tilladt, rødt højresving vil komme ved at kommunerne lettere kan få lov til at hænge ”cyklister undtaget ved højresving”-skilte op som resultat af forsøgsordningen.
– En ordning, hvor man gav kommunerne lov til at gøre det, under hensyn til trafiksikkerheden, ville vi helt sikkert støtte, slår Jan Thrane fra Cyklistforbundet fast.
Roskilde Kommunes positive erfaringer
I Roskilde Kommune lavede man faktisk tilbage i 2012 forsøg med at lade cyklister svinge rødt til højre inde i Roskilde midtby. Og alle skiltene, der lader cyklisterne svinge højre for rødt, hænger stadig i lysreguleringerne den dag i dag.
– Vi må konstatere, at vores egne, tidligere forsøg har været en succes i og med, at borgerne har været glade for det, og fordi der ikke har været en eneste ulykke. Så det kan vi i hvert fald godt anbefale, at man gør andre steder, fortæller formanden for Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune, Torben Jørgensen.
Læs også: Vi smider cykelhjelmen efter frokost
Generelt har Roskilde Kommune kun gjort sig gode erfaringer med at tillade røde højresving for cyklisterne på udvalgte steder. Roskilde Kommune er også en af de kommuner, der har fået tildelt et forsøgskryds af Vejdirektoratet, hvor cyklisterne siden 2013 har måtte køre til højre for rødt på Københavnsvej ved Østre Ringvej i Roskilde.
– Den tilbagemelding, jeg har fået, det er, at Vejdirektoratets forsøgskryds i Roskilde også har været en succes for vores cyklister, og også der har der ikke været nogen form for ulykker i forbindelse med forsøget. Så det, vi kan måle af det, er, at det kan vi godt gøre nogle andre steder også, fortæller Torben Jørgensen fra Roskilde Kommune.
Idealcyklisten Svend
Netavisen får fat i Svend Holstein Ipsen lige efter han lovligt har drejet til højre for rødt ved Vejdirektoratets forsøgskryds i Roskilde. Svend er cyklist og lærerstuderende på UCSJ Campus Roskilde, så han kører tit forbi forsøgskrydset på Københavnsvej ved Østre Ringvej.
– Jeg synes, at det her kryds passer rigtig godt, fordi det er nogle store veje, og der går lang tid mellem at lysene skifter, så her synes jeg, at det giver mening, at man må dreje til højre for rødt.
Svend har cyklet flere steder, hvor Vejdirektoratet har sat forsøgskryds op, og alle stederne har det for ham virket fornuftigt at lade cyklisterne svinge til højre trods det røde lys. Dog mener han ikke, at man altid burde have den mulighed som cyklist.
– Jeg tror, man skal tænke over, hvilke kryds det er. Jeg ved det ikke, men måske er det ikke hensigtsmæssigt mere inde i byen, uddyber Svend Holstein Ipsen.
Og den holdning bakkes op af Jan Thrane fra Cyklistforbundet.
– Der skal man nok lige passe lidt på med sådan en stor ændring der, men der er rigtig mange steder, hvor det kan lade sig gøre, men man skal også tænke på sikkerheden, og der er sikkert også steder, hvor det ikke er så smart.
Fjollede cykelregler
Selv er cyklisten Svend Holstein Ipsen ret godt bekendt med færdselsloven for cyklister og overholder den, selv når det kan virke fjollet, at man ikke må svinge højre om et rødt signal.
– Jeg har mange gange tænkt, at her burde man godt kunne dreje, men det er også nemt, når det er højresving, så jeg holder mig fra det, siger Svend Holstein Ipsen.
Læs også: Stiv på cykel: Lovligt eller ulovligt?
Selvom Svend er en lovlydig cyklist, så er han ikke som cyklister er flest. Mange cyklister kan hurtigt komme til at slå et smut højre om det røde lys. Det er også derfor, Cyklistforbundet håber på flere steder, hvor man lovlydigt kan dreje rødt til højre på cyklen.
– Det er jo noget, som får cykeltrafikken til at glide mere naturligt, og det er noget, som mange cyklister opfatter som en naturlig ting at gøre. Og når reglerne er i overensstemmelse med det, som folk synes, er fornuftigt, så er det også med til at gøre, at folk overholder reglerne bedre, forklarer Jan Thrane fra Cyklistforbundet.
Hvor god er du selv til færdselsreglerne for cyklister? Tag testen herunder!