Taxavognmand om Uber-sag: »Nu lukker jeg min virksomhed«

Taxa i Storkøbenhavn med klistermærket Pirattaxi - nej tak! Foto: Luai Sudqi Jebril
Taxa i Storkøbenhavn med klistermærket Pirattaxi – nej tak!
Foto: Luai Sudqi Jebril

Det er kun et spørgsmål om tid, før jeg lukker. Sådan lyder det fra Torben Holst Drejø, som er vognmand med ti taxibevillinger og 35 ansatte i Storkøbenhavn efter en afgørelse om Ubers tilstedeværelse og taxa-kørsel i Danmark er udsat.

– Vi mærker Ubers tilstedeværelse på den måde, at vi har meget svært ved at rekruttere chauffører til vores taxaer. Det gælder især rekruttering af chauffører til weekend- og aftenkørsel. Den konkrete årsag til det, er, at indtjeningen for vores chauffører på disse tidspunkter er faldet mærkbart. Vi har også kunne mærke Ubers kørsel om dagen, men det er slemmest om aftenen.

Efter over tredive år i branchen lukker han, og hans ellers succesfulde virksomhed kan ikke sælges videre, da den ikke er rentabel for en eventuel kommende ejer.

– Så længe Uber er tilstede og udkonkurrerer taxabranchen, er der ingen der vil overtage min virksomhed. Derfor bliver jeg nødt at lukke helt ned.

– Det er dybt forkasteligt, at der kan sidde et helt Folketing med hænderne i skødet, og overvære at man smadrer en branche, der bliver gennemreguleret, observeret og styret af lovgivning, samtidig med at Uber kører kulravende sort.
Torben Holst Drejø, Taxavognmand.

 

Politisk fnidder

I kølvandet på tre nedstemte beslutningsforslag i Folketinget om Uber-problematikken i slutningen af marts, er Torben ikke begejstret.

– Det er dybt forkasteligt, at der kan sidde et helt Folketing med hænderne i skødet, og overvære at man smadrer en branche, der bliver gennemreguleret, observeret og styret af lovgivning, samtidig med at Uber kører kulravende sort, siger han.

Læs også: Manglende Uber-regulering kan koste samfundet dyrt

Både hans tillid og tålmodighed er brugt op, og det har afgjort hans virksomheds skæbne. Folketingets tre beslutningsforslag er politisk fnidder, og en regulering ligger langt ude i horisonten, frygter Torben.

– Folketingets beslutningsforslag i slutningen af marts, er et gradvist løst opspil. Jeg tror, at der går lang tid før, at politikerne mander sig op, og gør noget ved problemet. Med det tempo politikerne arbejder i, er jeg væk, inden der sker en regulering. Det er helt sikkert. Jeg tror ikke på Folketinget over en dørtærskel mere. Jeg kan ikke sidde og finde mig i, at en Trafikminister lader branchen bliver massakreret på den måde. Jeg venter på at have frikørt mine vogne, og når det er sket, lukker jeg virksomheden.

Tab af arbejdspladser

Torben Holst Drejø peger på, at mange arbejdspladser går tabt.

– Hver taxibevilling i storkredse som København, Odense og Aarhus repræsenterer mellem to og tre fuldtidsarbejdspladser på årsbasis. Det er mange arbejdspladser, og mange penge statskassen mister. Hvis man har ti taxavogne, som jeg, skal chaufførerne fodres med ture via en central, hvor der også er personale involveret. Personalet på centralen kan også være i fare på sigt. Yderligere kan det have betydning for de små værksteder, hvor vi skifter dæk og får lavet reparationer. Det er mig en gåde, at man ikke italesætter det, siger han.

Læs også: Overblik: Uber-taxikrig i hele Europa

Der er altså ifølge vognmanden stor risiko for mindre beskæftigelse samt flere arbejdsløse på sociale ydelser, og det kan skyldes flere årsager.

– I vores branche er der mange lavt uddannede, mange med indvandrerbaggrund, og mange er oppe i årene. Derfor, tror jeg, at de fleste ender på dagpenge. Taxachaufførerne kan også ende i Uber. Det oplever vi allerede i dag. Jeg har hørt flere eksempler fra andre vognmænd, som har afsløret deres ansatte i at melde sig syg i weekenden for at køre Uber. På den måde får de løn for sygdom og tjener penge på Uber ved siden af, forklarer Torben Holst Drejø.

Han mener også, at det er alt for svært for myndighederne at overvære og kontrollere Ubers chauffører.

– Der er ingen gennemsigtighed i Ubers virksomhed, og derfor tror jeg, at man sagtens kan være på dagpenge i månedsvis og køre Uber imens. Der er ingen kontrol eller krav på indberetning om skat, og det vil og kan jeg ikke konkurrere imod.