Toiletter, der kan vaske og tørre, spiserobotter, sensorgulve, loftlifte, automatiske gardiner og lamper er nogle af de ting, som i stigende fart gør sit indtog i de danske velfærdsinstitutioner. Det er derfor vigtigt, at personalet ved, hvordan de skal håndtere alle de nye teknologier. Derfor er uddannelsesinstitutionerne nødt til at følge med.
– Der bliver jo mere og mere teknologi, som har betydning for pleje og behandlingsforløb for den enkelte borger og patient. Dermed bliver teknologi jo en rigtig vigtig del af sygeplejerskernes praksis, siger Anne Regitze Lind-Holm, som er uddannelsesleder på det Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet på Metropol.
Hvis man skal udnytte velfærdsteknologi meget mere, så kræver det også, at personalet er uddannet til, hvordan teknologien skal anvendes, og hvordan de i øvrigt skal bruge sin faglighed til de opgaver, der stadig skal løses.
Mona Striib, Næstformand i FOA
Læs også: Teknologi i ældreplejen boomer
Teknologi inddrages mere i undervisningen, fremgår det af sygeplejerskeuddannelses nye studieordning fra i år. 24 gange fremgår ordet teknologi på de 42 sider.
– Det er jo faktisk en nødvendighed for os, hvis vi skal uddanne dygtige sygeplejersker til fremtiden, forklarer Anne Regitze Lind-Holm.
Teknologisk snilde er vigtigt
– Hvis sygeplejersken ikke kan forklare, hvad der er galt, så bliver det meget svært at afhjælpe problemet, mener Lars Mejlby, som er salgs-, marketing og udviklingschef i SIF-gruppen, der udvikler teknologier og blandt andet har leveret sensorgulve til flere plejehjem i Danmark.
Metropol arbejder sammen med virksomheder som SIF-gruppen. På den måde udvikler man teknologierne i samarbejde med de mennesker, som skal benytte dem i praksis. Anne Regitze Lind-Holm mener, at dette samarbejde er en vigtig del af uddannelsen.
Læs også: Rigshospitalet ruster sig til fejlbehæftet it-system
Mona Striib, næstformand i FOA, mener også, at teknologi er en vigtig del af de fremtidige uddannelser.
– Hvis man skal udnytte velfærdsteknologi meget mere, så kræver det også, at personalet er uddannet til, hvordan teknologien skal anvendes, og hvordan de i øvrigt skal bruge sin faglighed til de opgaver, der stadig skal løses.