Ny udgave af Tinder lukker kun de smukke, rige og berømte ind

Tinders sædvanlige orange farve er erstattet med blå i Tinder Select-app’en. Flammen er erstattet med et S. Foto: www.everystockphoto.com

Datingapp’en Tinder findes nu i en version, som er en del mere eksklusiv end den oprindelige. Hvis man er en af de heldige, som bliver inviteret til app’en, Tinder Select, kan man swipe rundt mellem de andre udvalgte. Nemlig de smukke, berømte og velhavende.

Tinder Select-versionen har ifølge independent.co.uk været på markedet i et halvt års tid. Men besøger man Tinders egen hjemmeside eller blog, er der ikke noget information at hente om den specielle version. Tinder formår således at bevare eksklusiviteten.

KORT OM TINDER SELECT:

  • Tinder Select er kun for medlemmer
  • Det er ikke klart, hvordan Tinder konkret vælger medlemmerne
  • De nuværende brugere inkluderer ledere, supermodeller og andre attraktive eller indflydelsesrige mennesker
  • Tinder udvælger brugere, som kan nominere andre
  • Dem, der nomineres, kan ikke nominere andre. Ellers ville eksklusiviteten ved app’en forsvinde
  • App’en har været ude i omkring et halvt år, men har været hemmelig
  • Man kan ikke købe app’en på App Store
  • Invitationen sendes via link på SMS

Kilde: Tech Crunch.

En lukket fest
På Tinder Select indstiller man, ligesom på almindelig Tinder, sine kriterier for alder og afstand. Hvis man er interesseret i en person, swiper man til højre, hvis ikke, skal man swipe til venstre. Den største forskel mellem de to udgaver af app’en er, at Tinder Select ikke er for alle. Kun de udvalgte.

– Skønhed er jo meget subjektivt, og det er svært at sige generelt, hvem der er smukke, og hvem der ikke er. Så disse fora bliver en underlig gruppe med bestemte normer for, hvem der er smukke. En bestemt type mennesker, der inviterer deres venner. Det er en lukket fest, vurderer sexolog Signe V. Bentzen, der har speciale i parterapi og selvværdsproblematiker.

Læs også: Alarmklokkerne ringer: Tinder er et afhængighedsskabende spil

Signe V. Bentzen forklarer, det er meget almindeligt for mennesker, at vi deler os ind i grupper og søger mod det, vi finder trygt. Vi er flokdyr, siger hun, og vi har brug for noget, der definerer os i forhold til de andre.

– Vi segmenterer os, fordi det er enormt trygt. Man kender hinandens værdier og griner af de samme ting. Det er trygt, og man bliver ikke udfordret for meget. Sådan er det, når vi søger partnere, det må gerne være spændende, men også velkendt. Vi leder efter ting, der gør os trygge, siger Signe V. Bentzen.

Læs også: Eksperter afviser Tinder-kritik

Dating kræver fordybelse
I stedet for at være for kræsen og kritisk og hurtigt åbne en ny dør til en ny person, bør man sommetider fokusere på en person ad gangen.

– Vi keder os og så kigger vi bare videre. Så man fordyber sig ikke i de mennesker, man møder. Og så bliver det ligegyldige kaffedates i en lang uendelighed. Måske har man mistet den eneste ene i strømmen af kaffedates, siger Signe V. Bentzen.

Tinder er oprindeligt fra Los Angeles, Californien. På Tinders hjemmeside fremgår det, at der er 1.4 mia. swipes om dagen, 26 mio. matches om dagen, 10 mia.+ matches i alt, og at app’en bliver brugt i 196 lande.