Af Katrine Soon Berg Hansen
Det er morgen og skolepatruljen er i aktion i krydset foran Langelinieskolen på Østerbro i København. Hastighedsbegrænsningen på vejene omkring skolen er fastsat til 50 km/t. Men det bliver der snart ændret ved. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil gøre det muligt for landets kommuner i fremtiden selv at vurdere, hvor i byerne det er nødvendigt at ændre hastighedsbegrænsningerne.
Færre ulykker
Lars Weiss fra København Kommunes trafik- og miljøudvalg er glad for ministerens forslag.
– Hvis vi kan sænke hastigheden fra 50 km/t til 40 km/t i beboelsesgader og gader, hvor de svage trafikkanter bevæger sig, det vil sige særligt børn, så kan vi nedbringe antallet af trafikuheld, og vi kan sikre, at konsekvenserne ikke bliver så voldsomme, når uheldet er ude, siger han.
Det har tidligere været et krav, at kommunerne kunne dokumentere en betydelig sammenhæng mellem fart og ulykker på konkrete strækninger, før der kunne gives tilladelse fra politiet til en nedsat hastighedsbegrænsning. Det vil lovforslaget ændre, så kommunerne selv kan tage beslutningen uden at skulle inddrage politiet i processen.
Læs også: Fartglad? Du kan undgå bøder med ny opfindelse
En sikker skolevej
Langelinieskolen ligger i en af de zoner, hvor kommunen ønsker at regulere hastigheden.
Leder på skolen, Kristian Borg, tror, at det nye forslag vil gøre det sikrere at være skoleelev i området.
– Der er nogle veje, som ligger tæt på skolen, hvor høj fart bekymrer os en del. Jeg er ikke i tvivl om, at jo lavere hastigheden er – både på store og små veje her i området – desto større sikkerhed. Det skal vi alle sammen være interesseret i. Hvis alle er opmærksomme og kører med lavere hastighed, så er jeg sikker på, at det vil resultere i færre, der kommer til skade i trafikken.
Læs også: Antallet af børneulykker i trafikken er rekordlavt
Det er da også zonerne omkring byens skoler, som Københavns Kommune vil starte med at se efter i sømmene.
– Der hvor det får den helt store konsekvens, er ude omkring skoler og dagsinstitutioner, hvor vi kan lave en hastighedsbegrænsning ned til 40 km/t, og nogle gange også ned til 30 km/t, hvis trafikforholdene tilsiger det, siger Lars Weiss og forklarer, at det er i disse områder, kommunen prioriterer sikkerheden højest.
Kommunen planlægger desuden at genoverveje vurderingerne af nogle af de udsatte områder, som tidligere er blevet afvist af politiet.