”Goddag. Må jeg have lov til at se kort eller billet?”
Denne frase er et stigende antal Movia-busrejsende blevet mødt med gennem de senere år. Tallene viser den tydelige fremgang. I 2016 skrev Movia 37.688 bøder. Det er næsten tre gange så mange som i perioden fra 2010-2013.
40 G4S-kontrollører har gjort det nemmere
I 2015 ansatte Movia 16 kontrollører fra vagtfirmaet G4S. Siden dengang er der yderligere blevet ansat 24 til at indkræve billetafgifter.
Aftalen mellem de to parter var så stor en succes, at Movia i maj 2016 opjusterede den årlige målsætning om at indkræve billetter fra ca. 8 mio. kr. til ca. 23 mio. kr.
Målet blev nået, da Movia fik indkrævet billetter for mere end 25 mio. kr. Det fortæller Bent Ove Pedersen, som er chef for enhed af ressourcer hos Movia.
Øget fokus på Frit Flow-busser
Overgangen til Frit Flow-busserne er en del af forklaringen på større billetkontrol. Busserne har vundet indpas på de Københavnske busstrækninger de seneste to år.
Læs også: Om en måned skal du ikke vise billet i Københavns travelste bus
Fordele ved den nye bustype er der mange af. Vigtigst af alt at ind- og udstigning kan foregå hurtigere. Her skal rejsende heller ikke vise billet.
Men det nye system kan også være fristende for gratister. Det har Movia været klar over.
– På baggrund af tidligere forsøg på 4A, havde vi en fornemmelse af, at snydeprocenten kunne stige med ændringen til FritFlow. Derfor har vi øget kontroltrykket på disse 2 linjer (4A og 5C, red.), siger Bent Ove Pedersen.
Læs også: 4a fortsætter som forsøgskanin
Studerende Niclas Knudsen, som er bosat på Amager, tager ofte 5C-bussen. I sidste uge blev han overrasket, da han blev stoppet af en kontrollør i bussen. Niclas havde hverken billet eller kort med.
– Jeg sidder med telefonen i bussen, som jeg plejer. Pludselig ser jeg, at fire kontrollører stiger ind for at tjekke billetter. De plejer ikke at tjekke, men denne gang gik den ikke, siger Niclas Knudsen.
Niclas Knudsen måtte betale en afgift på 750 kroner.
Svært – men nødvendigt med billetkontrol
Det fremgår af Movias egne tal, at man har kontrolleret ca. 1,3 millioner buspassagerer i løbet af året på landsplan – heraf har ca. 33.000 modtaget afgifter. Det svarer til en snydeprocent 2,5.
Billetindtægterne udgør en stor del af omkostningerne ved at drive bustrafikken. Det fortæller chef for enhed af ressourcer hos Movia Bent Ove Pedersen:
– Det vigtigt at sikre, at så få som muligt kører uden billet. Omkring halvdelen af udgiften til at køre busserne dækkes af billetindtægterne. Langt de fleste betaler deres billet, men hvis vi mangler indtægter, så går det ud over dem, der betaler deres billet.
Selvom den busrejsende Niclas Knudsen fortæller, at han fik en lærestreg sidste uge, tror han dog ikke, at afgiften ændrer hans vaner på længere sigt.
– Hvis jeg ikke får fyldt rejsekortet op, så sker det nok igen. Min erfaring siger mig, at de kun sætter kontrollører ind i en begrænset periode. Men det er da klart, at jeg vil være mere vågen i det næste stykke tid, siger Niclas Knudsen.
90 % af Movias billetkontrol sker i region Hovedstaden.
Læs også: 23-årig buschauffør: “Jeg elsker at se folks reaktioner, når jeg kommer kørende”