En ny analyse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at flere nyuddannede fra universitetet bliver iværksættere end folk uden universitetsbaggrund.
Rammerne for universitetet lægger ikke op til at kunne bruges i nyopstartede virksomheder, mener iværksætter fra CBS.
Et nyt syn på tingene
Frederik Kehler, Alex Bjørlig og Andreas Hald er alle ’co-founders’ af virksomheden Solidflow, der er en IT-virksomhed, som gør det lettere for andre virksomheder at nedhente deres data og dele det med andre i organisationen.
De er alle nyuddannede fra CBS, men inspirationen til virksomheden, kom fra deres tidligere lønmodtagerjob i en konsulentvirksomhed. Det er svært at sige præcis, hvad det er universiteterne har givet dem af bidrag til deres virksomhed, mener de.
Læs også: Flere unge universitetsuddannede starter virksomhed
– På min uddannelse har jeg hørt om alt fra økonomer til organisationsteori, og det kan jeg ikke direkte overføre til min virksomhed. Men det man lærer ændrer ens verdenssyn, og det tager man med, når man starter sin egen virksomhed, fortæller Alex Bjørlig, der har en kandidat i erhvervsøkonomi og IT.
– CBS er en linse man tager på en gang imellem, tilføjer kandidatstuderende i virksomhedskommunikation Frederik Kehler.
Uddannelse giver ro i sindet
Med eller uden universitetsuddannelse er det altid svært at opstarte en virksomhed og et spring ud i det ukendte, mener de iværksætterne.
– Når man skal starte en ny virksomhed har man ingen idé om, hvad virksomhederne leder efter eller, om ens egne evner er gode nok, fortæller Alex Bjørlig, der nu er IT-udvikler i hans virksomhed.
Men med en kandidatgrad i bagagen kan man træde mere sikkert ind i iværksætterbranchen, mener hans kompagnon.
– Det er nemmere at starte en virksomhed, når jeg har et sikkerhedsnet i form af en fuldført uddannelse. Hvis det går helt galt, så får vi kan jeg få et andet job, siger Frederik Kehler.
Universitetet hjælper, når virksomheden vokser
En del af problemet er, at universiteterne fokuserer på at give en meget bred viden om de store virksomheder, mener de. Det betyder, at det er svært at indarbejde den viden i en ny, lille virksomhed, som de nyuddannede iværksættere arbejder med.
– Min universitetsuddannelse har givet mig en bred forståelse for industrien. Men rammerne for min uddannelse lægger ikke op til, at man kan bruge den viden, vi lærer, i en nyopstartet virksomhed. Jeg kan ikke replikere det, jeg har lært på CBS, i min virksomhed, fortæller Frederik Kehler.
Læs også: Iværksættertrangen er størst hos unge under tredive
På den anden side kan det være en stor hjælp, når virksomheden vokser sig større.
– Viden om større virksomheder kan give et bedre grundlag for at videreudvikle vores egen virksomhed. Man kan ikke nødvendigvis tage det man har startet succesfuldt op med og så opskalere den forretningsmodel, man havde, fortæller Alex Bjørlig.
Uddannelses- og Forskningsministeriets analyse viser desuden, at de universitetsuddannedes nye virksomheder vokser dobbelt så hurtigt de første tre år end andre nye virksomheder.
– Den akademiske tankegang gør, at man går struktureret til værks med sit arbejde. Det er ikke bare tomme afleveringer, vi har skrevet under uddannelsen, det giver os nogle redskaber, siger Alex Bjørlig.