Allerede i sommer skulle de første overfarter have foregået med de danske el-færger, men en tur til Ærø eller over Øresund med en støjsvag og miljørigtig el-færge lader vente på sig. De to færgeselskaber arbejder på højtryk for at gøre el-drømmene til virkelighed.
– Den store barriere lige nu er, at vi venter på, at batterierne bliver leveret, siger projektkoordinator på Ærøs el-færgeprojekt Trine Heinemann.
Den schweiziske batterileverandør Leclanché har ikke kunnet levere batterierne til tiden på grund af den meget store efterspørgsel på de råmaterialer, som man skal bruge til at lave de store batterier.
Det drejer sig om batterierne af typen Li-NMC (Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide), som ikke tidligere er blevet brugt til færgedrift, og sikkerhedsgodkendelsen af dem har derfor taget lang tid.
Derfor er der ikke mulighed for at sadle om og vælge andre batterier.
– Godkendelsen er baseret på dén kombination af materialer, så hvis man ændrer på kombinationen, så skal vi søge om nye godkendelser, forklarer hun.
Læs mere: Greenpeace bifalder nye miljøvenlige cruisefærger
Ladestik på 4,5 ton
Når batterierne engang er på plads, og resten af færgen kan færdiggøres, kommer næste hurdle: At få optimeret ladeprocessen.
– Færgen er i havn i cirka 20 minutter, og hele systemet er dimensioneret efter det. Vi kan ”sjatlade” mellem dagens 6-7 ture, og så vente med den fulde opladning til færgen lægger sig for natten, hvor den ikke sejler, siger Trine Heinemann.
Der skal mere end en almindelig iPhone-oplader til at lade en færge som Ellen op. Han-stikket, som altså skal sættes i, hver gang Ellen er i havn, er i et tårn og vejer 4,5 ton – eller fire styk af Danmarks mest solgte bil, en Peugeot 208. Den kobling kommer til at foregå manuelt ved hjælp af videoguidet fjernstyring.
Robotarm har forsinket færge i 6 måneder
Den manuelle styring af ladestikket er måske en god idé, for netop tilkobling af ladestikket volder problemer hos Danmarks andet el-færgeprojekt, hos HH-Ferries på ruten mellem Helsingør-Helsingborg.
Færgen skulle have været el-drevet fra sommeren 2017, men sejler stadigvæk på diesel. Deres stik er ikke nær så stort som Ellens, men skal til gengæld sættes i af en fuldautomatisk robotarm.
– Udfordringen består i, at færgen er i bevægelse. Og robotarmen, som skal sætte stikket i, mens færgen er i havn, er simpelthen ikke træfsikker nok, siger Jens Ole Hansen, som er driftsdirektør hos HH Ferries.
Man kan dog godt begynde at glæde sig til en støjsvag og grøn tur over Øresund med HH Ferries, forklarer Jens Ole Hansen:
-Vi forventer at have løst vores udfordringer i løbet af den næste måneds tid.
Det er åbenbart svært at få de ambitiøse færgeprojekter sikkert i havn, og lige nu håber de på Ærø på de første prøvesejladser i august 2018. Om det er realistisk, må tiden vise.
Begge færgerprojekter er støttet med EU-midler, sammenlagt 200 mio. danske kroner.
Historien blev til ved en almindelig undren. Den journaliststuderende, som har skrevet artiklen, havde hørt, at der skulle sejle el-færger mellem Helsingør og Helsinborg fra sommeren 2017, og ville have lavet en reportage fra en tur med en af de nye færger. Et par internetsøgninger viste, at færgerne ikke sejler. Derefter blev der ringet til kilderne og bedt om forklaringer, og dermed var artiklen blevet til.