120 kroner og ganske få klik foran skærmen. Mere skal der ikke til, før du har et lift fra København til Aarhus.
Samkørselstjenester muliggør, at danskerne let og bekvemt kan rejse rundt i landet. Og ifølge Sonja Furu, PR- og Kommunikationsansvarlig hos samkørselstjenesten GoMore, er samkørsel særligt populær blandt den yngre del af befolkningen.
– Lige nu har vi over 700.000 medlemmer hos GoMore, og dem der booker lift, er ofte unge under 30 år. Det kan skyldes, at det er en billig måde at transportere sig rundt på, da en del offentlig transport ofte tager længere tid og er en dyr løsning for de unge, der ofte er studerende. Derudover oplever de unge, at det er ressourceoptimerende, at man kører flere sammen i én bil, siger Sonja Furu.
Fokus på pris og fleksibilitet
23-årige Rebecca Birch Roulund studerer i Aarhus, mens hendes familie bor i København. Det betyder, at hun tager turen frem og tilbage mellem de to storbyer op til to gange om måneden. Hun vælger oftest samkørsel via GoMore som løsning.
– Jeg vælger samkørsel, fordi det er den billigste og hurtigste måde at komme fra sted til sted. Derudover synes jeg, at det er det mest fleksible, og dét betyder meget. Jeg kan booke et lift, flere dage inden jeg skal afsted eller på selve dagen.
For Rebecca Birch Roulund er prisen på samkørsel en vigtig faktor. Det bakkes op af Malene Freuendal-Pedersen, der er transport- og mobilitetsforsker ved Roskilde Universitet.
– Generelt er det en fleksibel måde at komme fra et sted til et andet, og der er ingen tvivl om, at prisen spiller en væsentlig og bærende rolle for populariteten hos samkørselstjenester som GoMore.
Samkørsel er populært
- Samkørselstjenesten GoMore har i skrivende grund over 700.000 medlemmer.
- De mest populære ruter er København-Aarhus og Aarhus-Aalborg.
- Brugerne aftaler priser internt.
- Gennemsnitsprisen pr. person for et lift mellem København og Aarhus er ofte cirka 145 kroner via GoMore.
Kilde: GoMore
Delevenlige løsninger er tiltalende
Statistikker fra GoMore viser, at det i høj grad er samkørsel mellem landets store byer, der er eftertragtet blandt brugerne, og især ved strækninger på tværs af landet, er efterspørgslen stor. Det fortæller Sonja Furu.
– Især ture mellem København og Aarhus er populære. Mange oplever, at det er lettere og går hurtigere end offentlig transport. Vi får også tilbagemeldinger om, at mange bruger samkørsel som en god mulighed for at møde nye mennesker og til at networke.
Og det er noget, som Rebecca Birch Roulund kan genkende.
– Generelt synes jeg, at samkørsel fungerer godt, når jeg skal transportere mig mellem København og Aarhus. Det giver også anledning til at møde nye mennesker, som jeg normalt ikke ville tale med. Og så længe det kan betale sig prismæssigt, vil jeg fortsætte med at bruge samkørsel fremover.
Læs også: Dansk delebilskoncept vil lade folk køre gratis
Malene Freuendal-Pedersen er ikke i tvivl om, at vi kommer til at se meget mere til samkørsel i fremtiden.
– Den yngre generation er vokset op i en tid, hvor de har vænnet sig til, at dét man gerne vil have, er noget man deler. Det gælder både for eksempelvis film, musik, og nu også for kørselsmuligheder. Mobilitet skal ses som en service, og det er de større bilfirmaer klar over. Om samkørsel i fremtiden sker i den form, som vi ser nu, er svært at vurdere, men jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at se mere af det i fremtiden, siger hun.
Sådan gjorde vi: Vi har kontaktet PR- og Kommunikationsansvarlig fra samkørselstjenesten GoMore, for dybdegående information om tjenesten, og for at få svar på, hvor populær GoMore er blandt danskerne. Derudover har vi, for at opnå kendskab til samkørsel som fænomen, foretaget et telefoninterview med transport- og mobilitetsforsker ved Roskilde Universitet, Malene Freuendal-Pedersen. Slutteligt fik vi kontakt til Rebecca Birch Roulund, der er fast bruger af tjenesten GoMore, og som anvender den mest populære rute – nemlig København-Aarhus. Dette interview blev foretaget for at forstå, hvorfor tjenesten er så populær blandt studerende.