Hvem skal rådgive dig om, hvilken boremaskine, der er den bedste? Og hvem skal sidde ved kassen, næste gang du skal købe søm og skruer? De spørgsmål kan måske snart blive en realitet.
De danske byggemarkeder er nemlig bekymrede for, at der i fremtiden ikke er nok kvalificerede ansøgere til deres elevstillinger. Bekymringen skyldes, at antallet af unge på erhvervsuddannelserne er faldet drastisk de seneste par år, og dermed er der også færre unge, der bliver elever i byggemarkederne som en del af deres uddannelsesforløb.
I en pressemeddelelse advarer byggemarkedet XL-BYG om, at det lave antal erhvervsuddannede kan skade deres vækst.
– Den samlede mængde af kandidater til attraktive elevstillinger i vores branche er alarmerende lille, og det lover ikke godt for fremtiden, siger Mette Jull Brund, HR- og uddannelseskonsulent i XL-BYG.
Hvad er en erhvervsuddannelse?
- En erhvervsuddannelse er en praktisk uddannelse, der er rettet mod et bestemt erhverv.
- Uddannelsen veksler mellem undervisning på skolen og praktikperioder.
- En typisk erhvervsuddannelse tager 4 år men kan variere mellem 2 og 5 ½ år.
Kilde: ug.dk og uvm.dk
Læs også: TV: Unik fødevarebutik fokuserer på bæredygtighed og veganisme
Helt nøjagtigt dimitterede 30.857 elever i 2017, hvilket er et fald på 10 % fra 2016. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Og det er et problem, som flere byggemarkeder anerkender.
– I STARK kan vi godt nikke genkendende til problematikken om, at der i dag er alt for få unge, der vælger en erhvervsuddannelse. Det er en udfordring for branchen, som har betydet, at nye tiltag og metoder skal tages i brug, siger Per Pedersen, HR-direktør i STARK.
Udfordring i fremtiden
Selvom advarselslamperne blinker hos byggemarkederne, er problemet endnu ikke alarmerende stort.
– Det er ikke sådan, at vi har de store problemer, men vi kan se, at problemet kan komme. Vi får en udfordring på længere sigt. Når vi om fem år søger uddannede medarbejder, vil puljen af ansøgere være mindre, når optaget på erhvervsuddannelserne er mindre, og det er en stor bekymring, siger Liselotte Christensen, HR- og kommunikationschef hos XL-BYG.
Kampagner og Gulddrengen skal lokke unge til
Også i jem & fix er de bekymret for fremtiden, men ifølge administrerende direktør Claus Petersen kan bekymringen også være en drivkraft for at udvikle virksomheden og nytænke den måde, virksomheden tiltrækker unge til deres elevstillinger.
– Der er grund til at være fremme i skoene og forholde sig til, at der kommer nogle små årgange, og at det er svært at tiltrække elever. Men det er også positivt, fordi vi så er nødt til at gøre vores bedste for at være en attraktiv og god arbejdsplads, siger Claus Petersen.
Læs også: Gilleleje: Døende fiskerby eller turisme under udvikling?
Med blandt andet firmaarrangementer, hvor både Gulddrengen og Phlake har optrådt, forsøger jem & fix at fastholde og tiltrække de unge elever.
Hos STARK har man blandt andet udarbejdet kampagnen ”Sælg dig selv, og glæd den gamle” for at tiltrække de unge. Og det har givet pote. Ifølge Per Pedersen, HR-direktør i STARK, har det resulteret i en fordobling af kvalificerede elevansøgninger sammenlignet med sidste år.
Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen stammer fra en pressemeddelelse lavet af XL-BYG. Herefter er alle kilder kontaktet telefonisk. XL-BYG og jem & fix’s svar stammer fra telefoninterviews. STARK har udtalt sig via mail. Tallene på antal unge, der dimitterer fra erhvervsuddannelser, stammer fra Danmarks Statistik.