Heltetræning skal danne børn og unge

Superman, Spiderman og Batman er alle kendte heltefigurer, men heltene fra Helteskolen er gjort af et helt andet stof. De trænes nemlig både fysisk og spirituelt, og det er med til at gøre dem viljestærke, nærværende, og det skaber en tro på, at de kan, hvad de sætter sig for. Det mener stifteren af Helteskolen, Karim Maktabi. Helteskolen er et fritidstilbud til børn og unge, der mod betaling, lærer børnene at blive helte i deres eget liv.

På Helteskolen bruger de en kombineret træning, hvor blandt andet kinesiske helbredsøvelser og kampsport indgår. 

– Jeg bruger tai chi, kung fu, qigong og nogen gange yoga. Man laver den slags kropslig udfoldelse, for at danne sin krop på indersiden, for at finde indre ro, for at finde dyb harmoni i sig selv, siger Karim Maktabi.

Men ifølge Helteskolens stifter er en rigtig helt både dannet på indersiden og ydersiden, og derfor trænes de spirende helteaspiranter også i mere fysiske discipliner, som fx parkour, der er en meget energisk form for udendørsgymnastik.

Den kombinerede dannelses-træning udvikler de unges menneskelige færdigheder, mener Karim Maktabi.

– De udvikler det at være nysgerrig, det at være nærværende og det at være vedholdende. Det er de tre ting, der gør, at de bliver udrustet til livet, forklarer han.

Den Hele Helt

Helteskolen handler ikke om at udvikle de unges faglige færdigheder, men tværtimod handler det om at udvikle dem som hele mennesker. 

– For at skabe hele mennesker skal de (børn og unge red.) først kende sig selv. Det kalder Helteskolen for Den Indre Helt, siger stifteren.

Børnene skal gennem tre heltestadier, før de kan kalde sig Hele Helte: Den Ydre Helt, Den Indre Helt og endelig Den Hele Helt. Når de har været gennem alle tre stadier, er de i stand til at håndtere den ydre og indre verden samt verden omkring dem.

Træningen skal få de unge til at tro på sig selv og deres evner, fortæller Karim Maktabi:

– Vi lærer dem at anerkende deres eget særpræg. De skal være bekendte med, at de har et særpræg. De minder ikke om de andre børn i klassen.

Børn og unge skal nemlig tro på, at de kan mere end én ting. De besidder en bred vifte af forskellige kreative egenskaber, der er mindst lige så gode som røntgensyn, formskift og usynlighed:

– Hvis vi skal være hele mennesker, så skal børn have tiltro til, at de både kan synge, danse, male og slås, påpeger Karim Maktabi.

Ekspert forholder sig skeptisk

Jytte Susanne Bang, lektor på Institut for Psykologi på Københavns Universitet, forholder sig noget ambivalent til konceptet. Der er både positive og negative takter i idegrundlaget bag Helteskolen, mener hun. 

– På den positive side er den nærværende voksen, der kan invitere børnene ind i nogle aktiviteter, som de synes er spændende. Det kan give dem nogle kropslige udfoldelsesmuligheder og noget socialt samvær med andre børn. Det tror jeg kan være vældig stimulerende for deres udvikling, forklarer Jytte Susanne Bang, der i særlig grad beskæftiger sig med børns udvikling.

Men Jytte Susanne Bang ytrer også en vis bekymring for det centrale fokus på, at barnet skal være en helt. Hun mener, at det kan stresse de unge.

– Hvis man bilder børn ind, at de skal være helte, så kan man stresse dem, fordi de skal leve op til nogle idealer, som er urimelige og kontraproduktive i forhold til deres udvikling, siger lektoren og fortsætter:

– Der er en modsætning i mellem, at man skal acceptere sig selv, som man er, men samtidig skal man være en helt.

Helteskolen fokuserer meget på at udvikle individuelle unge mennesker, og det møder også kritik fra lektoren:

– Jeg tror ikke, at børn udvikler sig optimalt ved at blive presset for meget i den individualistiske retning, siger hun.

For yderligere uddybelse se Helteskolens hjemmeside:

Helteskolen