Man bør droppe ordningen. Sådan lyder det fra Enhedslisten, som er kritisk overfor forsøgsordningen med udstedelse af kørekort til 17-årige. En ordning som skal evalueres om kort tid. Partiets hovedargument er, at de unge ikke skal opdrages til at køre i bil på grund af klimaet.
Enhedslisten undrer sig i den sammenhæng over, at Radikale Venstre og Alternativet ikke ser forsøgsordningen som problematisk.
– Man kan altid diskutere, hvor meget C02 ordningen er med til at bidrage, men Enhedslisten mener, at det har sin ret. Så det undrer mig, at Alternativet og Radikale Venstre ikke kan se, at det er problematisk, at man vænner de unge mennesker til at bruge bil, siger Henning Hyllested.
Læs også: Læge frygter ændring af kørekort: De pårørende får et større ansvar
Forsøgsordningen, som startede i januar 2017, giver 17-årige lov til at erhverve sig et kørekort og derefter køre bil sammen med en erfaren bilist som ledsager. Til januar skal forsøgsordningen evalueres, og ud fra evalueringen vil det blive afgjort, om forsøgsordningen skal vedtages som en fast lov.
Fakta om kørekort til 17-årige
- Den 1. januar 2017 startede en forsøgsordning, hvor man som 17-årig kan tage kørekort, og derefter køre bil sammen med en erfaren bilist som ledsager, til man fylder 18 år.
- Ledsager skal være over 30 år, skal have et gyldigt kørekort og have haft et dansk udstedt kørekort i de seneste 10 år.
- Ledsager skal til enhver tid lovligt kunne køre bilen.
kilde: Rådet for sikker trafik
En decideret dårlig ordning
Enhedslisten stemte imod forsøgsordningen tilbage i 2016 og deres holdning til den har ikke ændret sig siden.
– Når man sænker mindstealderen for at tage kørekort til 17-år, bidrager man til at gøre bilen til førstevalg i forhold til transport. Det overrasker mig, at dette aspekt af sagen ikke spiller en større rolle. Hele klima- og miljødiskussionen er skærpet siden, så det undrer mig. Jeg synes, det er en decideret dårlig ordning at gennemføre, lyder det fra Henning Hyllested.
Til kritikken svarer Susanne Zimmer, transportordfører for Alternativet, at løsningen på problemet ikke skal findes via forsøgsordningen, selvom hun medgiver, at flere skal væk fra bilerne.
– Jeg kan selvfølgelig godt se, at idet man udvider antallet af mulige chauffører, er der mulighed for, at der bliver kørt mere. Men det er ikke her, løsningen skal findes på dette problem. Det handler også om, hvad man prioriterer. Trafiksikkerhed og klima er ikke et enten-eller. Ved at lade de 17-årige køre et år med ledsager bliver de forhåbentlig bedre billister. Vi vægter trafiksikkerheden i dette tilfælde, og det er baggrunden for vores beslutning, siger hun.
Samme melding kommer fra de Radikale, hvor man også vægter trafiksikkerhed højt i denne sammenhæng.
– For os består klimakampen ikke i at forhindre folk i at køre bil. Det handler om at få folk til at køre i andre biler, som forurener mindre. Og de fleste ville nok få kørekort alligevel, når de bliver 18. Det væsenligste for os er trafiksikkerheden. Så vi er imod, hvis ordningen har forværret trafiksikkerheden, siger Andreas Steenberg, transportordfører for Radikale Venstre.
Læs også: Ekspert: Digitalt kørekort umyndiggør danskere
Alternativet: Løsningen skal findes igennem afgifter
Hos Alternativet ønsker man, at løsningen til at få folk til at bruge biler mindre skal findes via afgiftspriserne.
– Det skal koste mere at køre i bil. Man kunne lave afgiften om, så man betaler pr. kilometer fremfor at betale en fast afgift. Så bliver det dyrere at køre bil, og samtidig skal den offentlige transport blive billigere, siger Susanne Zimmer.
Sådan gjorde vi: Den første indskydelse journalisten havde var at lave optaktshistorien, men opdagede hurtigt at DR havde lavet den måneden forinden. Derfor blev vinklen ændret, så den lagde fokus på Enhedlistens kritik af ordningen.