Sikkerhedspersonale, røntgenscannere, narkohunde og timevis af efterudddannelse. Flysikkerhed koster penge. Mange penge.
Det ved direktørerne i Danmarks lufthavne, for det er nemlig dem, der skal få regnskabet til at gå op, hver gang EU og den danske stat stiller nye krav til sikkerheden i luften. Og især i små lufthavne som Midtjyllands Lufthavn bliver regningen for stor.
– Ca. 39% af vores udgifter går til security, som er statslig terrorforebyggelse, da vi har nøjagtig de samme krav som de større internationale lufthavne – så det er relativt belastende for os. Vi bruger rigtig mange ressourcer på det. Vi har et underskud på fem til seks millioner kroner, og det får vi jo kritik for, men det er jo ikke så mærkeligt, når vi har udgifter på syv til otte millioner kr. i forhold til statslig security, der i princippet ikke har noget med lufthavnsdrift og flysikkerhed at gøre. Så skal der ikke ret meget hovedregning til for at kunne regne ud, at securityudgifter kommer og ødelægger det hele for en ellers rentabel lufthavnsdrift, lyder det fra Frans Bjørn-Thygesen, der er lufthavnsdirektør i Midtjyllands Lufthavn.
Lufthavne: Statsstøtten er alt for lille
Politikerne på Christiansborg er ikke blinde overfor problemet.
Trafikstyrelsen håndterer nemlig en ny pulje på tre millioner kroner, der skal give tilskud til udgifter i forbindelse med sikkerhed på lufthavnens areal til mindre, regionale lufthavne.
Men puljen er for lavt sat og giver ikke den hjælp, som lufthavnene havde håbet på. I hvert fald hvis man spørger Frans Bjørn-Thygesen.
– Nej en Security investeringspulje på tre millioner kroner er slet ikke nok. Puljen skulle gerne være højere og fortsætte i længere tid. Vi kunne alene bruge de tre millioner her i Midtjyllands Lufthavn, siger han.
Læs også: Ekspert om ny flyrute: Hongkong er Asiens New York
Også i Sønderborg Lufthavn har man store frustrationer over de mange udgifter, der følger med sikkerheden.
– Nej tre millioner er ikke nok, men det er en god start. Det bliver hele tiden dyrere og dyrere, og der kommer flere krav til bedre udstyr og træning af personale. Mit håb er, at denne pulje fortsætter, og at puljen bliver udvidet. Det kommer ikke til at række med de tre millioner kroner, der er afsat, siger Christian Berg, lufthavnschef i Sønderborg Lufthavn.
Holland og Sverige betaler for flysikkerhed
I andre europæiske lande hjælper staten lufthavnene med udgifter forbundet med nye krav, men det er et andet billede i Danmark, fortæller Christian Berg.
– Vi har jo skelet til de lande vi kan lide at sammenligne os med. Og i Holland, Tyskland, Sverige og Norge hjælper staten ofte, hvis der kommer nogle øgede krav. De betaler for udgifterne, der følger med. I Danmark får man typisk to måneder til at gå ud og købe det, der skal bruges, og det kan koste alt imellem en halv til fem millioner kroner. Og det er jo ikke noget man kommer udenom, fordi hvis man ikke lever op til kravene, så må lufthavnen lukke, siger Christian Berg.
Læs også: Udkantslufthavne vil droppe København
Hvis underskuddet fortsætter, og der ikke bliver rettet op på det, kan det have store konsekvenser. De mange penge, der bliver brugt på sikkerhed, bliver ikke mindre, og underskuddet vil blive større. Noget som også optager Christian Berg, der i sidste ende frygter, at det kan ende med lukninger af lufthavne.
– Sikkerhed fylder i dag mere end 40% af mine omkostninger, og det går kun en vej. Selvfølgelig er der nogle sanktionstrin, før en lufthavn bliver lukket af myndighederne, men der er ingen tvivl om, at det er noget, der optager os. Det vil jo betyde for nogle, at det er den stille død de kigger ind i, siger han.
Det er under den tidligere VLAK-regering, at investeringspuljen er blevet udformet. Derfor vides det ikke, om den nye regering har tænkt sig at fortsætte med puljen. Puljen er for lufthavne, der har under 200.000 passagerer om året. I 2019 kan Sønderborg Lufthavn, Midtjyllands Lufthavn og Esbjerg Lufthavn søge om tilskud.
Sådan gjorde vi: Journalisten opdagede en pressemeddelelse inde på trafikstyrelsens hjemmeside og tænkte, at han ville lave en historie om den nye pulje. Det viste sig dog hurtigt, at der var mere til det end som så. Da journalisten snakkede med lufthavnene opdagede han, at de var i underskud, og derfra kom historien.