Er du også blandt dem, der hader at spilde tid i kø på vejene? Eller er du træt af offentlig transport, der er forsinket? Så frygt ej – i hvert fald hvis du har masser af penge på lommen. I fremtiden vil det nemlig være muligt at blive transporteret i luften og på den måde undgå spildtid.
Tidligere pilot, Knud Rohde Nielsen, har nemlig sammen med Stephan Erlandsen, pilot og ejer af Herning Helicopters, etableret et helikoptertaxaselskab, der i dag transporterer erhvervsfolk rundt blandt andet fra Viborg til København.
Nu drømmer de to piloter om at udvide butikken.
– Mit næste projekt er at lave helikopter-landingspladser i større byer i Danmark. Så kan man tage en helikopter fra et af landdistrikterne og blive sat af i indre by. Ved landingspladserne i byen vil der så være taxaer til rådighed, som herefter vil køre folk hen til den rette destination, fortæller Knud Rohde Nielsen.
Det er i dag muligt at være op til seks personer ombord på helikopteren, og prisen for at flyve tur-retur, fra A til B, er cirka 2.000 kroner pr. mand. På den måde sparer store virksomheder og erhvervsfolk tid og penge.
Helikoptertaxaerne giver nemlig erhvervsfolk mulighed for at undgå trafikken på vejene og spare penge blandt andet ved at undgå at skulle overnatte i København, fortæller Knud Rohde Nielsen.
Alle skal have mulighed for at tage en helikoptertaxa
Knud Rohde Nielsen og Stephan Erlandsen er enige i, at fremtiden byder på luft under vingerne. De vil nemlig gøre helikoptertaxaerne tilgængelige, således at alle skal have mulighed for at benytte sig af dem.
– Vi ønsker at have én helikopter i hver af de store byer i Danmark. Når det forhåbentlig bliver realiseret, vil vi kunne tilbyde nogle meget lave priser samt en vanvittig hurtig transportform, der vil køre smertefrit. På den måde vil helikoptertaxaerne være et transportmiddel, alle vil kunne have mulighed for at benytte sig af, siger Stephan Erlandsen.
Læs også: Har du travlt? Tag en helikoptertaxa
Vil man i dag flyves fra Viborg til København, koster det omtrent 2.000 kroner pr. næse, og helikopteren holder klar til at flyve retur, når det passer kunden.
Stephan Erlandsen mener, at hvis der i fremtiden bliver etableret landingspladser i de store danske byer, vil det være muligt at sænke priserne markant. Knud Rohde Nielsen og Stephan Erlandsen kan endnu sige, hvad prisen eventuelt bliver.
Derudover mener Stephan Erlandsen, at danskerne går en positiv fremtid i møde, hvis deres planer om at etablere landingspladser i de større byer bliver en realitet.
– Nogle af de positive faktorer ved en helikoptertaxa er, at den flyver i næsten alt slags vejr. Den vil fragte en person fra A til B langt hurtigere end en almindelig taxa, og så vil det også minimere biltrafikken i storbyerne. I fremtiden vil der forhåbentlig også blive udarbejdet et elektrisk batteri, der vil kunne sidde i en drone eller i en helikopter. Helikoptertaxaerne vil derfor også kunne bidrage til en grøn dagsorden, mener Stephan Erlandsen.
Der mangler trafikregler i luften
Uffe Palludan er fremtidsforsker og arbejder som forskningschef i egen virksomhed. Han har tidligere beskæftiget sig med trafik og regionaludvikling. Uffe Palludan er overbevist om, at helikoptere forbindes med fremtiden, men han påpeger også, at helikoptertaxaer først vil blive en realitet, hvis generelle udfordringer bliver løst.
– Vi ser allerede rundt om i verden, at der bliver lavet helikopterdroner. En udfordring ved helikopterdroner vil dog være at skulle organisere et trafiksystem samt nogle færdselsregler i luften. Skal der derfor være mere end et par helikoptertaxaer, der skal flyve over København, kræver det en masse organisering samt lovgivning. En anden udfordring vil være, at helikoptere har et højt energiforbrug, påpeger Uffe Palludan.
Derfor mener Uffe Palludan også, at vi kun i et beskedent omfang kan forvente at se helikoptertaxaerne i luften i fremtiden. Han påpeger, at det kræver en ny teknologi, som vi ikke har i dag samt en løsning på nogle trafikstyringsproblemer.
Sådan gjorde vi: Idéen opstod efter, at journalisten bestilte en taxatur og faldt i snak med taxachaufføren. Chaufføren fortalte om helikoptertaxaer. Herefter kontaktede journalisten en tidligere pilot, en nuværende pilot og en fremtidsforsker telefonisk for at foretage interviews.