Rugbrød og havregryn er for nogle en fast bestanddel i dagens spiseindtag, og for andre en kedelig spise, man holder sig langt væk fra. Den sidstnævnte holdning skal der laves om på ifølge Fuldkornspartnerskabet. Derfor afholdes i dag National Fuldkornsdag, hvor partnerskabet kører fra Århus til Odense til København og opsætter boder, så danskerne kan få smagsprøver og en snak om sund ernæring.
”Vi prøver at sætte fokus på fuldkorn og at få fuldkorn på dagsordenen,” siger Rikke Iben Neess, kampagneleder i Fuldkornspartnerskabet. Kampagnen i dag er blot én brik i et stort partnersamarbejde med sundhedsorganisationer, Fødevarestyrelsen og virksomheder, som hver især bidrager til kampagnen.
”Med en dag som den her, sætter vi ekstra fokus på det, og vi kommer ud og taler med danskerne og hører om deres kostvaner. Og så får vi slået et slag for folkesundheden. Og samtidigt har partnerne aktiviteter rundt omkring i landet,” siger hun.
Hvorfor fuldkorn?
Kampagnen er et initiativ baseret på undersøgelser fra DTU Fødevareinstituttet, som viser, at danskere ikke opfylder deres daglige behov for fuldkorn på 75 gram om dagen. Fuldkorn er en del af de otte kostråd, og hvis man lever efter dem, så får man dén kost, som bedst forebygger livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme, diabetes type 2 og overvægt.
Når man spiser fuldkornsprodukter får man hele kornet med, altså både kimen og skallen, hvori størstedelen af vitaminer og mineraler sidder.
Kantiner og skoler skal med på bølgen
For Fuldkornspartnerskabet er det håbet, at dagen d. 24. oktober officielt udnævnes til en national fuldkornsdag.
”Så kunne vi også godt tænke os, at det blev endnu større næste år, så man for eksempel fik alle kantinerne i virksomheder, organisationer og skoler med, så de også havde fuldkorn på menuen,” lyder det fra Rikke Iben Neess.
Gratis smagsprøver
Kvickly og Rema 1000 er nogle af de virksomheder, som også benytter dagen til at sætte fuldkorn på dagsordenen. I deres tilbudsaviser er der i dag sat ekstra fokus på fuldkornsprodukter, og Kvickly uddeler også gratis smagsprøver fra deres fuldkornssortiment i butikkerne. Kvickly som allerede stræber sig på at være førende forhandler af Fødevarestyrelsens Nøglehulsmærke vil gerne være med i kampagnen for at hjælpe kunderne. ”Vi vil gerne gøre det nemmere for kunderne at spise sundere,” siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop.
I dag kommer kampagnen til København kl. 17, hvor pladsen på Bernstorffsgade ude foran Hovedbanegården foran Tivoli indtages af orangefarvede personer og boder. Som prikken over i’et er dagens kørekampagne blevet foretaget i et gammelt folkevognsrugbrød.
Læs også: