Bus 386 udvides i Hørsholm

Tidligere var det bus 383 der dækkede blandt andet området ved Mikkelborg Park, før ruten blev nedlagt.      Foto: Julie Vestphael.

Det skal fremover være muligt for borgere i Hørsholm at komme senere hjem med bus. Buslinje 386 får tilført 1,7 millioner kroner årligt og bliver udvidet, så den fremover skal køre i længere tid på hverdage og i weekenderne. Det fremgår af budgetaftalen for 2026-2029. Bussen kører mellem Rungsted Kyst Station, Øst og Mikkelborg Park, og den nye ændring betyder, at særligt borgere, der bor ved Mikkelborg Park og Sophienlund, kan se frem til bedre muligheder for transport.90-årige Kirsten Jeppesen bor i Mikkelborg Park, og hun er positiv over, at der endelig sker noget, men mener ikke, at det løser hendes problemer i hverdagen lige nu.

– Op til jul laver man så meget sidst på eftermiddagen. Det kan vi andre jo ikke, der er afhængige af bussen, siger hun.

Selvom ændringerne betyder, at bussen fremover kommer til at køre længere end i dag, mener Kirsten Jeppesen, at det stadig ikke løser problemet for hende. Hun oplever allerede nu, at de nuværende køreplaner begrænser hendes sociale liv.

– Nu er jeg medlem af en biograf oppe i Hørsholm, og den kan jeg ikke tage til, da forestillingerne slutter omkring kl. 21, og hvordan skal jeg så komme hjem?, siger hun.

Ifølge aftalen skal bussen fremover køre til kl. 20 på hverdage og kl. 10-18 i weekenderne. I dag kører bus 386 kun mellem kl. 7 og 16 på hverdage.

FAKTA om Bus 386:

    • • Nuværende drift: kl. 7-16 på hverdage
    • • Fremover: kl. 7-20 på hverdage og kl. 10-18 i weekender
    • • Ikrafttrædelse: 1. juli 2026
    • • Strækning: Rungsted Kyst St. – Mikkelborg Park (via bl.a. Sophienlund, Hørsholm Midtpunkt og Kokkedal St.)
    • Movia skal undersøge mulig omlægning til Alsvej og Opnæsgaard efter nedlæggelsen af bus 383

Formand for Klima- og Miljøudvalget, Marcus Guldager (S), peger på, at udvidelsen er nødvendig, fordi nogle områder i kommunen i dag er dækket for dårligt.

– Det er vigtigt, fordi der er nogle områder i byen, som på nuværende tidspunkt er dækket rigtig dårligt. Det gælder områderne ved Lågegyde, Mikkelborg Park og Sophienlund, hvor der bor mange ældre mennesker, som har svært ved at gå den 10 minutter lange tur til det nærmeste stoppested, siger han.

I budgetaftalen står der, at midlerne afsættes årligt og med halvårseffekt i 2026. Det betyder, at ændringerne først træder i kraft fra 1. juli 2026.  Ifølge Marcus Guldager kan ændringen først træde i kraft fra 1. juli, fordi Movia altid ændrer køreplaner på dette tidspunkt. Han forstår godt, at det skaber frustration blandt borgerne.

– Det er selvfølgelig ærgerligt, at det ikke kommer allerede fra til januar, siger han.

Samtidig fastholder han, at viljen til at finde en løsning hele tiden har været der.

– Alle budgetparter har haft en intention om at gøre det så godt som muligt for de borgere, der bor ved Sophienlund og Mikkelborg Park, fortæller han.

Ifølge aftalen skal Movia undersøge, om ruten kan omlægges, så områder som Alsvej og Opnæsgaard får en bedre dækning. På baggrund af analysen skal parterne beslutte den endelige fordeling af midlerne, så områder ikke står uden busdrift efter nedlæggelsen af bus 383, som tidligere dækkede områderne.

Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen opstod på baggrund af research i kommunens budgetaftale og bilag omkring buslinje 386. Marcus Guldager er interviewet over telefon, mens Kirsten Jeppesen er interviewet ved busstopstedet Mikkelborg Park.

Leave a Reply

Your email address will not be published.