Hundrede hektar jord – ca. ét procent af Københavns Kommunes samlede areal, vil snart blive dumpet i Øresund ud for Nordhavn. Her er det planen, at byens nye krydstogtterminal skal ligge.
Men inden Sony-knipsende japanere og andre turister kan sætte fødderne på den nylagte jord, er der et enormt arbejde i vente.
”Vandet ud for København er jo blevet opfyldt utallige gange, men denne er alligevel særlig. Det er formentligt den største enkeltopfyldning i Københavns historie og en kæmpe ingeniørmæssig bedrift. Vi kommer ikke kun til at ændre Københavns geografi, men hele byens mulighed for at vokse og udvikle sig,” siger direktør for By og Havn Jens Kramer Mikkelsen i en pressemeddelelse.
Europas bedste krydstogthavn
By og Havn, selskabet der står for udvikling af byprojekter i Københavns havn og Ørestad, har netop fundet leverandørerne til det store arbejde. Det drejer sig om et samarbejde mellem de tyske entreprenørvirksomheder Züblin, Möbius og MJ Eriksson samt danske Aarsleff. Sidstnævnte deltog i øvrigt i anlæggelsen af den kunstige ø Peberholm, da man for elleve år siden anlagde Øresunds-forbindelsen.
København har i den senere tid for alvor markeret sig internationalt med sine gode forhold for krydstogtpassagerer. På ti år er krydstogtturismen firedoblet, og for fjerde år i træk er byen kåret af World Travel Awards som Europas bedste krydstogthavn.
Den nye kaj bliver 1100 meter lang, og vil formentlig blive taget i brug til foråret 2013. Året efter står en ny terminalbygning klar. Jordopfyldningen, der bliver muliggjort ved hjælp af overskudsjord fra bl.a. det aktuelle metrobyggeri, vil først være endelig færdigt i 2022. Det oplyser By og Havn på deres hjemmeside.
Større byudvikling på vej
Udover behovet for bedre krydstogfaciliteter er landudvidelsen nødvendig for at frigøre plads i den indre del af Nordhavn, der i de kommende år vil gennemgå store forandringer. Over de næste ti år vil et blandet bolig- og erhvervsområde tæt på Nordhavn Station blive opført. Planen er, at grundsalget her skal medfinansiere konstruktionen af metrocityringen gennem København og Frederiksberg.
Længere ude i fremtiden er ambitionen, at hele Nordhavn bliver et tætbebygget bæredygtigt kvarter med kanaler, havudsigt og 40.000 indbyggere. Dette perspektiv ligger dog mange år væk.
One Response to "Snart bliver København én procent større"