Kommunalpolitikerne begynder at blive mere og mere synlige på de sociale medier. De unge vil nemlig ikke til valgurnerne.
Ved sidste kommunalvalg i 2009 var det under halvdelen af de unge under 29 år, der formåede at slæbe sig selv ned på det nærmeste lokale valgsted og afgive deres stemme til demokratiet, viser en rapport skrevet af Institut for Statskundskab på Københavns Universitet.
Læs også: »Hvad bliver det næste? At de unge får en kasse øl for at stemme?«
- I 2009 stemte under halvdelen af unge under 29 år til kommunalvalget
- Kommunen med den højeste valgdeltagelse af unge under 29 år var Fanø Kommune med 59,3 %
- I kun seks kommuner i hele landet stemte mere end halvdelen af de unge under 29 år
Det er der dog ikke noget nyt i.
– De unge er jo altid svære at få fat i, siger Roger Buch, forskningschef fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
De unge er jo altid svære at få fat i
Roger Buch, forskningschef fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Det er der flere kommuner, der gerne vil gøre noget ved. Derfor er mange lokalpolitikere begyndt at vise flaget på diverse sociale medier.
På de unges præmisser
Dog er det vigtigt, at politikerne ved, hvordan de sociale medier fungerer.
Buch understreger, at det er vigtigt, at politikerne kender de spilleregler, der gælder i forhold til, hvordan de kommunikerer på medierne.
– Unge opfatter på mange måder de sociale medier som deres, og noget som – groft sagt – de gamle skal holde sig fra, uddyber han.
Derfor er det vigtigt, at politikerne er opmærksomme på de normer, der er på de sociale medier og opfører sig efter dem, ellers kan det få konsekvenser.
Der vil være konsekvenser for politikerne, hvis de promoverer sig selv på en forkert måde.
– Det er meget muligt, at det kan få den helt modsatte effekt, end det var hensigten, siger Buch.
Læs også: Valgforsker: Personlig kontakt kan få flere unge til stemmeboksen
Politikerne skal tænke sig om
Det kan være farligt for politikerene at bevæge sig ind på de sociale medier.
– Hvis man er oppe i 50-60’erne, så skal man tænke sig vældig godt om, siger Buch om de lidt ældre politikere.
Den der døde Facebook-profil, den er ingenting værd. Så er de unge slet ikke interesserede
Roger Buch, forskningschef fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
For det er vigtigt, at politikerne forstår at bevæge sig rundt på de sociale medier og rent faktisk kommunikere med de unge.
– Det kan godt være, de siger dialog og samtale og andre fine ting, men i virkeligheden sidder de jo bare og laver envejskommunikation, siger Buch, og hentyder til politikerne.
Derfor skal politikerne være opmærksomme på, hvordan de fremstiller sig selv og hvordan de vælger at tale til deres unge vælgere.
– Den der døde Facebook-profil, den er ingenting værd. Så er de unge slet ikke interesserede, understreger Buch.