Landets børnehaver skal ikke undervise, som regeringen foreslår. De skal sende børnene ud på legepladsen, mener ekspert.
Alle børn skal lære, at 2 + 2 = 4, men ikke i børnehaven. Tal og bogstav-træning hører hjemme på skolebænken, og ikke på rød stue. Det vurderer børnepsykolog Margrethe Brun Andersen.
Undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) mener, at alle landets børnehavebørn skal lære at forstå tal og bogstaver, inden de starter i folkeskolen. Det er dog både dårligt for børnene og bryder med den praksis, der er i børnehaverne i dag, mener Margrethe Brun Andersen.
»Man fratager børnene noget af barndommen. Det er jo en helt anden pædagogik, end vi er vant til i Danmark, hvis vi skal lave tidligere skolestart,« siger hun.
Venstres socialordfører Anne-Mette Winther Christiansen er helt uenig.
»Børnene mister ikke noget i deres barndom. Rigtig mange børn er faktisk stolte over, at de får undervisning engang i mellem. Så føler de sig som nogle af de store,« siger hun.
Det er de ældste børn i børnehaven, der skal forberedes bedre på folkeskolen, og det synes Margrethe Brun Andersen i princippet ikke, der er noget i vejen for. Problemet er selve indlæringsmetoden.
Ståtrold, men ikke skolebænk
Børnehavebørnene skal nemlig forberedes til folkeskolen, men det skal ske, mens de leger. Det mener Margrethe Brun Andersen.
»Det er de helt konkrete oplevelser, der skal stimulere børnene. Når børnene er på fisketur, lærer de både hvad en torsk er, hvordan de fanger fisk og hvor mange fliser der er på vej ud på molen,« forklarer hun.
Anne-Mette Winther Christiansen bakker op om, at børnene skal have tid på legepladsen, men fremhæver, at det kan have stor betydning i folkeskolen, hvis lærerne kender børnenes faglige niveau, inden de begynder.
»Det vil være en stor fordel i folkeskolerne, fordi lærerne allerede fra dag to kan begynde en målrettet undervisning. Første dag går jo med at sige ‘hej og velkommen’,« siger hun.
Læs også: