Antallet af podcasts boomer i Danmark. I marts 2017 var der 1544 dansksprogede podcasts tilgængelige på iTunes. Det er omkring 100 flere end bare tre måneder tidligere. Det viser tal fra Podcaststats.
Selvom der bliver lavet flere podcasts, er lyttertallet nærmest uændret. I både 2015 og 2016 lyttede kun ni procent af danskerne til podcasts, viser tal fra DR’s Medieudviklingen 2016. Men andelen af danskere, der ”ikke podcaster”, er faldet fra 68% til 64%, så kendskabet til podcasts bliver langsomt mere udbredt.
Derfor giver det god mening, at der kommer flere podcasts, mener direktør og producer på Akkurator, Andrew Thomas Davidson.
– Grunden til, at der kommer flere og flere podcasts, er nok, at jo mere opmærksomhed, der kommer omkring podcasts, desto flere får lyst til at lave dem, siger han
Læs også: Radiofestival vil lære dig at lave radio
Podcastmediet er for alle
De fleste tænker måske på Third Ear x Politiken, Mads & Monopolet eller Radio24Syv, når de hører ordet podcast. Men mange podcasts er faktisk lavet af helt almindelige mennesker, uafhængigt af mediebranchen.
– Podcast er mere eller mindre startet som noget, ”almindelige” mennesker laver. Den danske mediebranche har senere taget podcasting til sig, fordi der er kommet en større efterspørgsel på ”on demand”, siger Andrew Thomas Davidson og henviser til, at forbrugere af tv og radio gerne selv vil bestemme, hvornår de trykker ’play’.
For at lave sin egen podcast skal man bare bruge en mikrofon, et redigeringsprogram og en kanal, podcasten kan udgives på.
– Det er forholdsvis nemt at lave sin egen podcast, og det er også derfor, at så mange “almindelige” mennesker gør det, siger Andrew Thomas Davidson.
Hjemmeproduceret podcast med 25.000 lyttere
To kvinder, der selv har prøvet kræfter med at starte deres egen podcast, er 25-årige Nanna Elizabeth Hovgaard og 23-årige Josephine Kuhn. I 2016 startede de podcasten Fries Before Guys, der består af samtaler mellem de to. De taler om alt fra livet i 20’erne til mere eksistentielle eller tabubelagte emner, som fx ensomhed.
Nanna Elizabeth Hovgaard står selv for produktionen af podcasten. I starten lånte de en mikrofon af en ven, men hurtigt købte de deres eget udstyr for et par tusind kroner. Det kræver altså ikke uendelige ressourcer at lave en podcast, men til gengæld kræver det tålmodighed.
– Det var mega svært at lære at lave lyd selv. Det lød virkelig ikke særligt godt i de første par afsnit. Men det er bare en proces, hvor man med tiden bliver bedre og prøver at undersøge, hvad andre mennesker har gjort, siger Nanna Elizabeth Hovgaard.
I dag samarbejder kvinderne bag Fries Before Guys med RadioPlay, som står for distribueringen af podcasten. Samarbejdet har medvirket til, at podcasten nu har 25.000 ugentlige lyttere. J