Det nye taxadepot, der blev indviet i Københavns Lufthavn den 11. oktober, er godt i gang. Selvom der på åbningsdagen var positiv respons, er der stadig plads til forbedringer. Det er de forbedringer, som Københavns Lufthavn vil skabe i samarbejde med taxachaufførerne, der benytter lufthavnenes depot og taxasystem TMS (Taxa Management System).
– Vi har taget initiativet til dialog for at imødekomme chaufførernes behov. Desuden anerkender vi, at de som brugere har et helt afgørende input, der kan bruges i udviklingen af et bedre system, som i sidste ende giver kunden en bedre oplevelse, siger Morten Bro, Public Affairs konsulent i Københavns Lufthavn.
Kasserer hos Taxifører i Danmark, Leif Madsen, udtrykker stor begejstring for initiativet.
– København Lufthavn skal have stor ros for at indbyde os til møder og lytte til os, siger Leif Madsen.
Information skal dræbe myter
Ud over at samarbejde med chaufførerne, ser lufthavnen det som en vigtig opgave at informere og stå til rådighed for den enkelte chauffør.
Blandt enkelte chauffører er der nemlig opstået en uafklaret skepsis. De frygter, at depotet »fanger« og giver længere ventetid. Taxachauffør fra 4×35 Pierre Lahoussaye søger på baggrund af denne frygt væk fra lufthavnen.
– Jeg har ikke kørt i CPH i oktober, på grund af det nye system, som jeg er bange for, skaber større ventetid. Så lukrativ er lufthavnen heller ikke, siger Pierre Lahoussaye.
Her vil Københavns Lufthavn sørge for at informere dem, som ikke kender til det nye system for at undgå misforståelser og myter. Morten Bro fortæller, at det også er blevet muligt for chaufførerne at deltage i debatter og blive hørt på den nye Facebookside ”Taxinyt”.
Depotet mangler kaffeautomat og toiletter
Meget af debatten går på efterspørgsel af bedre faciliteter i taxadepot. Herunder toiletter og mulighed for at få en kop kaffe og komme af med skrald. Dette er et punkt hvor chaufførerne føler sig overset ved bygningen af det nye depot.
– Vi taxachauffører er slet ikke blevet hørt. Der er ingen faciliteter i depotet. Hverken toilet eller forfriskningsmuligheder. Der er så kommet en skraldespand man kan sigte efter, når man kører forbi, siger taxachauffør Ivan Neurholm.
Læs også: Taxafører i CPH holder på vandet
Morten Bro fra CPH meddeler, at de sørger for at imødekomme chaufførernes behov, og er i gang med at finde den bedste løsning på nye toiletter.
Systemet implementeres løbende
Taxasystemet TMS, som nu forbedres, vil løbende blive implementeret sammen med det nye depot.
Kasserer Leif Madsen er meget optimistisk omkring udbedringen af taxasystemet
– Når det nye kommer og bliver implementeret, tror jeg på, det bliver rigtig godt, siger Leif Madsen.
Målet er ifølge Morten Bro at have et færdigudviklet system i januar næste år.
Læs også: Unges idéer skal hjælpe Movia, så færre dropper ud