Delebiler kan være nyttige for brugere uden dagligt behov for en bil. Udbyderne har flere steder indledt et samarbejde med den offentlige trafik. Alligevel er Rejseplanen forbeholdt tog- og busrejser. Men hvis den kollektive transport skal gøres attraktiv for brugerne, skal de forskellige transportsystemer hænge bedre sammen. Det mener Søren Have, trafikekspert og seniorkonsulent hos PA Consulting.
– Man kan jo allerede åbne sin delebil med rejsekortet. Movia og Letsgo samarbejder også på en busstrækning i København. Hvis det skal optimeres, skal det tænkes sammen, så man også kan betale med rejsekortet. Og hvorfor bruger man ikke Rejseplanen til delebiler og -cykler? Spørger han.
Jørgen Sinding, projektleder i Rejseplanen A/S fortæller, at man allerede har været i dialog med visse delebil-udbydere. Det har endnu ikke ført noget med sig.
– Men vi er bestemt ikke afvisende, siger han.
Læs også: Kæmpe hul i DSB’s sms-billetsystem
Konkurrencen er intet problem
Delebil-virksomheden Letsgo og samkørsel-giganten Gomore bakker samstemmigt op om forslaget. Matias Møl Dalsgaard, CEO og medstifter af Gomore, mener, at forskellige transportudbydere sagtens kan operere fra samme platform, selvom de i sidste ende kæmper om de samme kunder.
– Vi supplerer hinanden godt. Den respons, vi får, går meget på det sociale, der opstår, når man kører i bil med mennesker, man ikke kender. For andre kan toget måske være en fordel, fordi man bedre kan sidde og arbejde i fred, siger han.
For Letsgo virker delebilernes indtog på Rejseplanen indlysende.
– Det virker oplagt at lægge delebil-udbydere på Rejseplanen, siger direktør, Bjarke Fonnesbech. Han tilføjer, at lignende projekter allerede er sat i gang, både i Tyskland, hvor Deutsche Bahn har tilføjet sin egen delebil-operatør til hjemmesiden, samt i Belgien, hvor den offentlige transportudbyder samarbejder med det private delebilsselskab Cambio.
Politisk tvivl om lovgivning
I Folketinget har forslaget fået parter på begge fløje til at spidse ører. Enhedslisten, SF, De Radikale og Venstre udtrykker alle moderat begejstring. Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører i Venstre, ser bl.a. forslaget som en mulighed for at tage lidt af trykket på de hårdt trafikerede veje.
– Det er da værd at undersøge nærmere, om det har en positiv effekt på trængslen på vejene, siger han. Han tilføjer, at der ikke skulle være noget lovgivningsmæssigt i vejen for at udvide Rejseplanen med nye transportformer.
Den opfattelse deles af Henning Hyllested, transportordfører hos Enhedslisten:
– Hvis det kræver lovgivning, så er vi parate til det. Men jeg ved ikke, om det overhovedet er nødvendigt.
Anne Baastrup, transportordfører i SF, ser ligeledes positivt på forslaget, men mener, at en realisering af projektet afhænger af, om DSB, Movia og Rejseplanens øvrige partnere kan finde ud af at samarbejde med delebil-udbyderne. Desuden ser hun politisk lovgivning som et problem.
– Problemet er at gå ind og lovgive, fordi det er en vanskelig branche at kvalitetssikre, siger hun.
Henning Hyllested medgiver, at der kan være grund til betænkeligheder. Han mener, at delebil-branchen kan være i fare for at ryge ind i den samme gråzone, som dele af den samlede samkørselsordning er præget af, fordi bilister udnytter ordningens rammebetingelser til at køre ren profitkørsel.
– Omvendt kan organiseringen af den kollektive trafik være med til at kvalitetsstemple delebilerne, siger han.
Læs også: Værnedamsvej kan få lovløs trafikzone
“Ét samlet transportabonnement”
Søren Have erkender, at en realisering af projektet står foran visse udfordringer, herunder økonomien.
– Udfordringen er ikke så meget i teknologien, men mere i organiseringen og dermed finansieringen af Rejseplanen.
Men kan man vænne aktørerne til at se tingene fra brugernes synspunkt, mener han, der ligger et stort potentiale i at indrette hjemmesiden som en samlet platform for diverse transportformer.
– Man kunne f.eks. bruge Rejseplanen til andet en tog og bus. Delebiler og -cykler kunne med rette lejes her. Man kunne have ét samlet transportabonnement på tværs af alle transportformer.