De netop nedlagte scener, Odeon og Cosmopol, har haft nogle fine rammer, men der også er plads til forbedringer, mener musikanmelderne Christina Majcher og TBA. De har begge anmeldt flere koncerter på Roskilde Festival og mener, at Avalons fleksible design kan blive en fordel.
TBA fra bloggen SPOL OP!, der blot vil kaldes ved sit alias, håber, at tilblivelse af Avalon kan betyde bedre vilkår for de mellemstore urbankoncerter.
– Nogle navne undervurderer Roskilde Festival. Så giver det bare en tanken: Hvorfor er man ikke på Arena og få en mere behagelig koncertoplevelse. Det skete for eksempel til C2C i år, siger han.
Mulighed for bedre koncertoplevelse
Han håber, at muligheden for at åbne sceneteltet, der kan rumme mellem 3.000 og 12.000 publikummer, kan forbedre koncertoplevelserne, »når der er, de der navne som måske tiltrækker flere, end de ellers havde regnet med.«
Det er Christina Majcher enig i. Hun droppede at tage til Balstyrko på Odeon i 2009, fordi hun vidste, at det ville være svært at få en god oplevelse ud af det.
– Det var jo noget, alle hørte på det tidspunkt. Jeg tænkte, at der simpelthen ikke var plads, så det orkede jeg simpelthen ikke.
Færre navne på Roskilde Festival 2014
Det at to scener bliver til én betyder, at der på næste års festival vil være cirka 20 navne færre end normalt.
TBA synes, at en nedskæring på 20 navne lyder af meget.
– De sidste tre år har hiphopnavnene været meget velovervejede. De har været gode til at booke det, der rykker. Hvis de holder op med det, så er det noget lort.
Divisionschef for musik og kunst på Roskilde Festival, Anders Wahrén, forsikrer om, at fans af den urbane genre ikke skal frygte for en nedprioritering af deres yndlingsgenre.
– Jeg tror ikke der bliver mærkbart mindre hiphop og andre urbane genrer lige de første par år, for det er en rigtig vigtig del af vores profil og nogle genrer, som stadig rykker rigtig meget for vores publikum, skriver han i en mail til NetAvisen.
Christina Majcher har det fint med, at der kommer færre navne.
– Jeg går jo alligevel glip af 8-9 navne om året, og udvalgte er normalt ganske fint, siger hun.
Odeon og Cosmopol kunne rumme henholdsvis 6.000 og 5.000 publikummer.
Læs også: Ringe koncertoplevelser får Roskilde Festival til at droppe to scener