Mandag 18/3 2019 godkendte transportministeriet et nyt forslag til en pendleraftale, som gør det billigere for bornholmske pendlere at rejse med Bornholmslinjen.
Pendleraftalen er beregnet til dem der rejser ofte, og den gælder for et helt år. Forslaget betyder, at prisen for turen til og fra Bornholm falder allerede efter tredje overfart.
Birgitte Berner på 61 år har i fem år været pendler. Hun er bosat på Bornholm, og i mandags var hun en af mange bornholmere, der benyttede sig af den opdaterede pendleraftale. Men den nye aftale får ikke Birgitte Berner til at klappe i hænderne af begejstring, for når det kommer til prisen, kan hun ikke se den store forskel.
– Pendleraftalen er fleksibel og fungerer, men den er ikke let at gennemskue. Jeg kan ikke umiddelbart se, at det bliver billigere, siger Birgitte Berner.
Den nye aftale går ud på, at man starter med at betale 799 kroner, for de første to rejser med Bornholmslinjen. Derefter bliver prisen billigere, jo oftere du pendler. Hvis man pendler rigtig meget, så kan man ende med at betale 99 kroner per rejse.
Læs også: Fejl i robotarm og venten på batteri: Det sejler for de danske el-færger
Men udover en skuffende rabat, så mener Birgitte Berner, at pendleraftalen mangler at løse et andet problem for pendlerne, som de ikke havde før i tiden.
– Dengang kunne jeg bestille et antal billetter frem i tiden, og dem betalte jeg først for, når jeg skulle med færgen. Jeg var endda garanteret en plads, siger Birgitte Berner.
Men sådan er det ikke længere. Måden, man bestiller billetterne på, er et problem for hende. I nogle tilfælde bestiller hun to måneder frem, bare for at være sikker på, at hun har en plads på færgen. Dette gælder eksempelvis i sommerperioden.
Når hun bestiller rejserne op til to måneder i forvejen, skal hun betale fuld pris for de reserverede pladser, og det er mange penge at lægge ud på en gang, mener Birgitte Berner.
– Hvis jeg vil bestille 18 ture, skal jeg betale 7.128 på en gang. Det giver mig en gennemsnitspris på 396 kroner per tur, men jeg skal betale det hele med det samme, siger Birgitte Berner.
Der bliver lyttet
Det er ikke kun Birgitte Berner, der mener at pendleraftalen stadig har plads til forbedringer. Carsten Scheibye, der er medlem af Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm, kan nikke genkendende til, at pendleraftalen stadig har sine mangler, men han fremhæver også positive aspekter.
– Generelt synes jeg, at det er godt, at der er blevet lyttet til nogle af synspunkterne i sagen. Blandt andet hvordan man kan knytte flere biler til en pendleraftale, siger Carsten Scheibye.
De nye vilkår, for pendlere, er blevet gjort enklere ved, at man nu kan være tilmeldt som en husstand. Det vil sige, at pendleraftalen er blevet et husstandsprodukt. Alle medlemmer og biler i husstanden kan rejse på samme pendleraftale.
Pendleren blev meget stramt defineret
Hos Molslinjen erkender de, at et af problemerne med den tidligere pendleraftale var, at priserne var for høje. Jesper Maack, der er PR og kommunikationschef hos Molslinjen, mener, at staten gjorde pendleraftalen til noget for enkelpersonen, når man på Bornholm, i stedet har brug for en aftale, der dækker hele husstanden.
– At være pendler er blevet meget stramt defineret. Staten gjorde pendleraftalen for personlig, og kombinerede den med ét bestemt køretøj, siger Jesper Maack.
Jesper Maack forklarer også, at dem, der ofte rejser med Bornholmslinjen, har brug for fleksibilitet til at flytte og ændre i deres billetter. Det er der nu rig mulighed for, mener han. Med denne pendleraftale kan man bare møde op ved Bornholmslinjen og komme med så snart færgen sejler, på de afgange der endnu ikke er udsolgte.
Sådan gjorde vi: Ideén til artiklen opstod under idé-generering hos journalistens redaktionen. Journalisten har skaffet information og citater til artiklen, ved at lave telefoninterviews.