Greenpeace bifalder nye miljøvenlige cruisefærger

Foto: Ehrenberg Kommunikation
De nye miljøvenlige færger vækker begejstring hos Greenpeace
Foto: Ehrenberg Kommunikation

Færgeselskabet Fjord Line præsenterer i dag MS Bergensfjord, som er deres anden cruisefærge, der sejler på flydende naturgas. Det vækker begejstring hos miljøorganisationen Greenpeace’ miljø- og klimaekspert Tarjei Haaland.

Han ser de nye færger, der sejler på flydende naturgas frem for almindelig stærkt forurenede fuelolie, som et skridt i den rigtige retning.

– Det er ikke en dårlig ide. Naturgas er klart at foretrække fremfor fuelolie. Fuelolie er det værste møg, man har fra raffinaderierne, siger Tarjei Haaland.

Han fremhæver dog, at man skal være opmærksom på mange parametre, når man taler om fordelene ved flydende naturgas. Der er flere faktorer, som spiller ind i naturgassens vej til de nye cruisefærger.

– Når man snakker om fordelene, kommer det meget an på, hvor naturgassen kommer fra, og hvordan den er produceret, siger han.

Haaland peger på selve produktionen af den flydende naturgas, hvor der kan opstå små gasudslip, som er skadeligt for miljøet. Derudover er et vigtigt fokuspunkt, hvor langt naturgassen rejser fra det sted, det produceres, til det sted det skal anvendes, da lang transport er en forureningskilde.

Alle de ting man normalt taler om, når man taler energieffektivisering, gælder også for skibe. Det har man ikke kigget meget på tidligere
Tarjei Haaland, miljø- og klimaekspert i Greenpeace

Overordnet set er Haaland glad for udviklingen fra fuelolie til naturgas.

– Men jeg mener, at naturgas på flere parametre er klart at foretrække frem for fuelolie, da fuelolie er fyldt med svovl.

Flere miljøvenlige tiltag

På trods af sin begejstring over at færgerne bliver mere miljøvenlige, mener Tarjei Haaland, at der er plads til flere miljømæssige forbedringer af færgerne.

– Man kan også gå ind og kigge på effektiviteten af motorerne der er i skibet. Der er ofte meget at hente i, at bruge mere effektive motorer. Noget andet man kan kigge på, er hvordan skibet glider gennem vandet. Det vil sige skibets udformning, modstandskraft og hvor hurtigt det sejler.

Generelt mener Haaland, at der er en tendens til at glemme færgerne, når man taler om at udnytte energi bedre, og hvordan man kan gøre færgerne grønnere.

– Meget tit kan man udnytte spildvarme til opvarmning på skibet og andre ting. Alle de ting man normalt taler om, når man taler energieffektivisering, gælder også for skibe. Det har man ikke kigget meget på tidligere, fordi der stort set ikke er afgifter på fuelolie. Det medfører, at man ikke har interesse i at ændre på det, slutter Tarjei Haaland af.

Fjord Line har nu to færger på havet mellem Danmark og Norge, der sejler på flydende naturgas. Den første færge, MS Stavangerfjord, havde sin jomfrurejse i sommeren 2013. Færgerne vil dagligt sejle ruten Hirtshals – Stavanger – Bergen og Hirtshals – Langesund.

Begge færger har plads til hver 1500 mennesker fordelt på 300 kahytter, og skibene kan rumme op til 600 personbiler.

Læs også: FærgeHans kæmper for livet