Din Iphone holder nok kun tre år, og din Mac-computer holder kun fire. Det kan altså blive dyrt i længden, hvis man sværger til Apples populære produkter. Men det bliver ikke blot dyrt for forbrugeren, men også for miljøet, når elektronikprodukter kun er designet til at holde i få år, mener Jacob Dahl Rendtorff, lektor ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet:
– Det er ikke bæredygtigt, og det lever ikke op til idealerne om grøn markedsføring. Der er en belastning for miljøet, at der hele tiden sker en udskiftning af elektronik, og en stor udskiftning belaster miljøet. Det skaber problemer i hele forsyningskæden. Ikke nok med, at man skal udvinde råstofferne til at producere produkter, så er der jo også nogen, der skal ophugge elektronikken igen, hvis den skal genbruges. De arbejder ofte under dårlige arbejdsforhold og selve processen forurener også. Man burde hellere tænke i produkter, der kan gå i stykker, men ikke belaster miljøet i lige så høj grad.
Læs også: Miljøet betaler for ny iPhone-lancering
På Apples egen hjemmeside har de lavet et regnskab for den miljøbelastning, der er forbundet med deres produkter. I dette regnskab kan man se, at Apple regner med, at deres produkter ved daglig brug kun holder tre til fire år. Man kan på hjemmesiden se, at IOS og watchOS – altså Ipads, Iphones og Applewatch, ved daglig brug kun forventes at holde i 3 år, før de skal udskiftes. OS X and tvOS – Macbook og Apple TV, har en forventet levetid på 4 år.
Læs også: Forbrugerombudsmanden strammer kravene til Apple
Apple har tidligere været beskyldt for at lave produkter, der var sværere at reparere end nødvendigt. I 2003 førte en række kunder et gruppesøgsmål mod Apple, fordi den daværende Ipod mistede batterikapacitet for hurtigt, og batteriet efterfølgende ikke kunne udskiftes. Sagen endte med et forlig, og Apple lovede at udskifte batterierne.
Også Samsung har været anklaget for at lave produkter, der er designet til at gå i stykker. I DR programmet Kontant har de tidligere afsløret, at smådele inde i Samsungs fjernsyn var designet til at gå i stykker efter cirka to år.
Forbrugerne vil have det sidste nye
Men at produkterne går hurtigt i stykker får ikke forbrugeren til at vælge producenterne fra, siger Dorte Wimmer, ekspert i detailhandel og forbrugeradfærd hos Retail Institute Scandinavia:
– Forbrugeren vil alligevel have det sidste nye. Det handler om, at producenterne udskifter deres design løbende. Der er en stor signalværdi forbundet med især telefoner, da vi lægger dem alle steder, og alle kan se, hvilken model man har. I gamle dage var det et ur, men det er der ikke så mange, der går med længere, så nu er det telefoner.
Har du købt en vare, der går i stykker inden for to år, kan du gøre brug af din reklamationsret. Går varen i stykker efter to år, er der desværre intet at gøre. Nogle forhandlere tilbyder dog et garantibevis på varen, der kan forlænge din mulighed for at klage, eller på anden måde dækker efter reklamationsrettens udløb.
Du kan læse mere om reklamationsret og garanti på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside.