Ikast-brande har dem. Aarhus har dem. Egedal har dem. Forældrekurserne vinder frem i Danmark, og udbydes nu i næsten halvdelen af landets kommuner, ifølge Kommunernes Landsforening. Kurserne skal blandt andet lære vordende forældre, og også forældre til børn i helt op til 12-års alderen, hvordan de stimulerer børnenes fysiske og psykiske udvikling.
– På den måde kan man skabe et bedre fundament for børn, som man måske ellers ville se i systemet, senere i deres liv. Jo tidligere man sætter ind, jo bedre resultater får man, siger Susse Kolster, konsulent i Kommunernes Landsforening.
Fokus på det positive samspil
Egedal Kommune er en af de kommuner, som nu har valgt at udbyde forældrekurser. Kommunen har netop annonceret, at de vil tilbyde kurser til forældre, som har brug for hjælp med opdragelse eller konflikthåndtering. Kurset følger det evidensbaserede program ’De Utrolige år’ og strækker sig over 20 uger.
– Mottoet i programmet er, at man har fokus på det positive samspil mellem børn og forældre. Det gælder om at få forældrene i spil, og gennem fx videoeksempler og dialog forældrene i mellem, styrke det positive samspil mellem børn og forældre, forklarer Johnny Wittendorf Pedersen, familiekonsulent i Egedal Kommune.
Forskningsbaserede programmer giver resultater
De nye forældrekurser udmærker sig også ved at være evidensbaserede, påpeger Kommunernes Landsforening. I de senere år er man blevet klogere på børns udvikling, og på hvilke programmer og metoder der virker. De forældreprogrammer som kommunerne i Danmark udbyder, bygger ofte på erfaringer fra andre nordiske lande, som Sverige og Norge.
– De senere år er der kommet mere forskning på området, og flere forskningsbaserede metoder. Det er rigtig positivt, og alle kommuner vil jo gerne benytte tiltag, som man ved virker, siger Susse Kolster.
Det er familiekonsulent Johnny Wittendorf Pedersen fra Egedal Kommune helt enig i. Udover, at de evidensbaserede programmer er rigtig populære, så lægger de i Egedal Kommune – og også i andre kommuner, erfarer han – vægt på at skabe mere viden på området:
– Vi vil løbende følge forældrene og børnenes udvikling, og blive klogere på hvad der virker, og hvor godt det virker. Så kan vi sikre, at vi også bruger de bedste metoder i fremtiden.