Hos Busselskabet Aarhus Sporveje er kun ni procent af de ansatte chauffører kvinder, og andelen er dalende.
– Der går desværre flere kvinder på pension, end der bliver ansat, og det er en trist udvikling. Vi har mange dygtige, kvindelige buschauffører, som vi er rigtig glade for, og dem ville vi gerne have flere af, siger Bjarne Larsen, som er HR-chef hos Busselskabet Aarhus Sporveje.
Før arbejdede jeg som kassedame, men en dag kom der en kvindelig kunde ind i en flot uniform. Jeg spurgte hende, hvordan man kunne få sådan en, og hun fortalte mig, at hun var buschauffør.
Fahima Nahimi, 42 år, buschauffør
Manglen på kvinder kan skyldes, at nogen tror, at det kræver megen teknisk viden at være buschauffør, mener Bjarne Larsen.
– Jeg oplever, at mange kvinder har en fordom om, at det at være buschauffør handler meget om motorer, olie og diesel. Men at være buschauffør er i langt højere grad et servicefag, der handler om nærvær og gode relationer. Jeg håber, at vores chauffører, når de taler godt om jobbet, i fremtiden vil prøve at sælge jobbet ikke kun til deres venner, men også deres veninder, siger Bjarne Larsen til NetAvisen.
Busselskabet efterspørger kvinder, fordi det i firmaets øjne skaber en bedre arbejdsplads.
– Vi vil gerne have en blandet medarbejdergruppe med en nogenlunde lige fordeling af køn, alder og etnicitet. Fordi det skaber et bedre arbejdsmiljø, har Bjarne Larsen udtalt i en pressemeddelelse som kampagnen ”Flere kvinder bag rattet” har udsendt.
Hverver på kampdagen
UCplus, som uddanner flest buschauffører i Danmark, har oplevet et fald i andelen af kvindelige buschaufførelever. I første kvartal af 2016 var andelen af kvinder omkring 16 procent, mens andelen af kvinder i første kvartal af 2018 er nede på syv procent.
Kampagnen ’”Flere kvinder bag rattet”, som også indeholder et event på Kvindernes Internationale Kampdag 8. marts, skal lave om på den kedelige tendens.
– Mange kvindelige buschauffører oplever, at omverdenen spørger ind til deres valg. Selvom Danmark er et af de lande i verden, hvor flest kvinder er på arbejdsmarkedet, er det danske arbejdsmarked samtidig et af de mest kønsopdelte i verden. Flere brancher bliver kaldt decideret kvinde- eller mandefag, står der i en pressemeddelelse fra kampagnen.
Uniformen trak Fahima til faget
En af dem, som kan snakke med om fordelene ved at være buschauffør, er Fahima Nahimi på 42 år.
Hun har været buschauffør i 20 år og kan findes bag rattet på flere aarhusianske bybusser, bland andet linjerne 1A, 2A, 6, 12, 15 og 16. Hun elsker sit job, og elsker at snakke med passagererne i sin bus.
– Det er dejligt at være buschauffør. Du er chef i din egen bus, og du møder en masse forskellige mennesker. Du behøver slet ikke knokle for at socialisere, det sker helt automatisk, fortæller Fahima Nahimi.
Læs også: 23-årig buschauffør: “Jeg elsker at se folks reaktioner, når jeg kommer kørende”
– Før arbejdede jeg som kassedame, men en dag kom der en kvindelig kunde ind i en flot uniform. Jeg spurgte hende, hvordan man kunne få sådan en, og hun fortalte mig, at hun var buschauffør.
Fahima Nahimi håber at få flere kvindelige kolleger i fremtiden, selvom hun tror, at mange kvinder har negative fordomme om jobbet. Det behøver de dog ikke have:
– Jeg har aldrig oplevet diskrimination eller trusler på jobbet. En gang i mellem har nogen en dårlig dag, men jeg smiler bare til dem og siger til dem, at jeg håber, de bliver gladere af en tur i bussen. Til de kvinder, som overvejer at blive buschauffør, vil jeg gerne sige, at de ikke skal lytte til de negative holdninger, og bare skal komme at prøve det selv.
Det kører for Dekra
Erhvervskøreskolen Dekra uddanner også hundredvis af buschauffører hvert år i hele landet, og her er man klar over, at branchen mangler kvinder. Men her oplever de en stigning i andelen af kvinder på buschaufføruddannelser. Antallet er steget fra ca. 16 procent i 2016 til 28 procent i 2017.
– Vi tror, det blandt andet hænger sammen med, at vi tilbyder en jobgaranti, siger Thomas Hedegaard, som er Group Online Marketing Manager hos Dekra.
Hvis man skulle have lyst til at prøve kræfter med at blive buschauffør, kan man møde op til arrangementet på kvindernes internationale kampdag i dag.
Sådan gjorde vi: Flere medier har skrevet om et opsving i antallet af kvindelige lastbilchauffører. NetAvisen ville finde ud af, om det også var gældende for buschauffører. En rundringning til erhvervskøreskoler viste, at der var et fald hos den ene køreskole og en stigning hos den anden, og at UCplus havde en kampagne kørende, som skulle skaffe flere kvindelige buschauffører. Kontakten til den kvindelige buschauffør blev formidlet af Bjarne Larsen fra Busselskabet Aarhus Sporveje.