Det er populært at høre radio om danskernes hverdagsproblemer.
»Er det i orden at tage på lystfisketur, den dag mor fylder 70 år og holder brunch?« Det er bare et af de mange spørgsmål, som du hver lørdag formiddag kan høre det skiftende kendispanel drøfte i Mads og Monopolet. I 2011 har lidt over 1,3 millioner danskere indtil videre hentet det populære program på DR’s hjemmeside
Mads og Monopolet er det mest populære radioprogram på DR, men det er ikke kun på grund af den gode sendetid på den populære kanal P3. Programmets vært Mads Steffensen gør sin lytter til en væsentlig aktør.
»Det er nogle almenmenneskelige udfordringer, som bliver blandet med stjernedrys. Det er kendte mennesker, der forholder dig til helt almindelige hverdagsproblemer. Han får transcenderet broen mellem kendte og ukendte danskere, og det er noget alle kan relatere til,« siger medieforsker Dennis Christensen
En Humlebi der ikke burde flyve længere
Der er ikke noget nyt i det koncept, som Mads Steffensen siden 2003 har haft stor succes med, fortæller Dennis Christensen. Ideen med at have en vært, der formidler et spørgsmål fra publikum til kendte personer er et fænomen, som er kendt fra både fjernsyn og ugeblade.
»Mads og Monopolet er en humlebi der ikke burde kunne flyve længere, og noget som folk burde være træt af for længst«, siger han.
Han mener, at succesen først og fremmest kommer af »et forbandet godt håndværk«, hvor relationen mellem Mads Steffensen og publikum er et afgørende element.
Steffensen giver sin voksende fanskare meget mere end bare et radioprogram. Han giver plads til, at den almindelige dansker får taletid, og så er han aktiv i kommunikationen via sociale medier med sine lyttere.
»Han er voldsomt aktiv på Facebook, og der bliver lavet Afterburner-videoer på Youtube, hvor panelet følger op på de historier, der blev drøftet i programmet. Han er meget involverende, og man kan sige, at lytterne får meget forærende, og det er med til at folk vil abonnere på programmet,« fortæller Dennis Christensen.
Netop den vedvarende kontakt til fans igennem de sociale medier er ifølge Ph.D i kommunikation ved Kansas University Nancy Baym enorm vigtig. Hvis fans ikke føler sig involveret og opdateret, vil de hurtigt være tilbøjelige til at søge andre steder hen, skriver hun på sin hjemmeside.
Brevkassefænomenet er ikke gået af mode
Selvom vi i dag har programmer, som er langt mere yderliggående end Mads og Monopolet, er den almene dansker fortsat interesseret i at følge med i helt almindelige problemstillinger, som dukker op i hverdagen.
»Vi kan identificere os med problemerne og med de kendte, som forholder sig til dem. Det gør programmet til "vores eget" og ikke et internationalt koncept. Der er et nationalt attraktionselement i det,« mener medieforsker Michael Bruun Andersen.
Mads Steffensen har med sit program formået at holde en gammel maskine rustfri og på denne måde skabt en kæmpe succes. Til trods for denne succes ser Dennis Christensen det populære radioprogram som en ener.
»Mads og Monopolet er ikke et program der vil blive lavet flere af«, mener Dennis Christensen
Læs også: Vi hører Monopolet og sprogprogrammer hvor som helst